Poznávací psychické procesy

  • PSYCHICKÉ JEVY: 
    • PROCESY: části lidské činnosti, krátké trvání, orientace v prostředí – přijmout, zpracovat, posoudit, reagovat
      • PAMĚTI: procesy paměti – zapamatování, uchování, vybavení
      • POZNÁVACÍ: vnímání, představy, fantazie, řeč a myšlení
      • EMOČNÍ: emoce, motivace, vůle
    • STAVY: delší trvání – pozornost, city, nálady
    • VLASTNOSTI: relativně trvalé charakteristiky, ovlivňují chování, prožívání, myšlení
      • na jejich základě lze předvídat, jak se člověk zachová
      • schopnosti, inteligence, temperament, charakter
      • VROZENÉ X ZÍSKANÉ
    • DALŠÍ CHARAKTERISTIKY OSOBNOSTI: předpoklady k činnostem, proměnlivější než vlastnosti
      • vědomosti, dovednosti, postoje
      • kreativita
      • pesimismus X optimismus
      • emocionalita X racionalita
  • VNÍMÁNÍ = percepce
    • základní poznávací (kognitivní) proces
    • základní informace o vnějším světě
    • VJEM: výsledek procesu vnímání
    • ČITÍ: příjem podnětů našimi smysly
    • 5 smyslů: čich, zrak, sluch, hmat, chuť (+tělové – vnitřní X vnější)
    • 2 STADIA: souběžná, nelze oddělit
      • SENZORICKÉ: smyslové
  • základní činnost smyslových orgánů
  • výsledkem jsou POČITKY – nejjednodušší vjemy
  • smyslový „materiál“
  • SYNTETICKÉ: zpracování smyslového materiálu
    • ztvárňování a uspořádávání
    • vznik komplexního vjemu (celá scéna)
  • tvořivý proces = PERCEPČNÍ (RE)KONSTRUKCE
  • ZVLÁŠTNOSTI VNÍMÁNÍ: 
    • CELOSTNÍ: vnímáme celek
    • VÝBĚROVÉ: záleží na nás (pozornost, motivace, vůle)
      • Rubinova váza
    • významovost – objekty jsou nositeli určitých významů
  • PORUCHY VNÍMÁNÍ:
    • SMYSLOVÉ KLAMY – nejsou patologické
    • HALUCINACE: klamný vjem vzniklý bez reálného podnětu
      • spojeny s patologií (psychická choroba, intoxikace)
      • sluchové, zrakové (fata morgana)
    • PATOLOGICKÉ – spojeny s poruchou
  • PŘEDSTAVIVOST:
    • PŘEDSTAVY: obraz něčeho, co na naše smysly v daném okamžiku nepůsobí
      • rozvíjí se na základě vnímání a paměti
    • SPONTÁNNÍ/NAVOZENÁ
    • DRUHY PŘEDSTAV:
      • VZPOMÍNKOVÉ: vzpomínky a jejich kombinace
      • FANTAZIJNÍ (IMAGINACE): nové obrazy a celky
        • rekonstrukční fantazie
        • tvůrčí fantazie
      • velké rozdíly mezi lidmi (děti/dospělí, umělci)
    • PŘEDSTAVY A FANTAZIE V ČINNOSTI: malba, grafické umění, architektura, literatura
  • PAMĚŤ: soubor psychických procesů
    • příjem, uchování a znovu vybavení předchozí zkušenosti
    • u člověka je paměť spojena se vzpomínkou na nějaký vjem X instinkt – určitý druh paměti
    • DRUHY PAMĚTI: 
      • krátkodobá X dlouhodobá
        • KRÁTKODOBÁ: zapamatování trvá jen vteřiny
          • MŽIKOVÉ ZÁSOBNÍKY PAMĚTI: udrží v mysli vjem na nepatrný okamžik
          • 5-9 jednoduchých prvků
        • DLOUHODOBÁ:
          • deklarativní (pro fakta)
            • sémantická – pro obecné informace
            • epizodická – pro osobní události
          • procedurální (pro dovednosti)
      • logická X mechanická
        • LOGICKÁ: utřídění a pochopení látky, souvislosti (zbytek lze odvodit)
          • trvalejší – odolnější proti zapomínání
        • MECHANICKÁ: nemá systém, nelze utřídit (telefonní čísla, slovíčka)
      • bezděčná X záměrná
        • BEZDĚČNÁ: samo od sebe, někdy proti vlastní vůli
        • ZÁMĚRNÁ
      • DALŠÍ DRUHY: zraková (vizuální), sluchová (auditivní), čichová, chuťová, hmatová, emocionální, pohybová (motorická), slovně-logická, mechanická, názorná
    • STADIA PAMĚŤOVÉHO PROCESU:
  1.  UKLÁDÁNÍ:
    • SPONTÁNNĚ/ZÁMĚRNĚ
    • 3 FORMY ZAPAMATOVÁNÍ: 
  •  VIZUÁLNÍ FORMA: pamatujeme si to, co vidíme
  • AKUSTICKÁ FORMA: slyšíme nebo vyslovujeme
  • SÉMANTICKÁ FORMA: ukládáme význam informace
  • fotografická paměť – eidetická 
  1.  UCHOVÁNÍ A ZAPOMÍNÁNÍ:
    • Ebbinghausova křivka
  2.  VYBAVOVÁNÍ:
    • SPONTÁNNÍ/ZÁMĚRNÉ
  • PORUCHY PAMĚTI: 
    • DETERIORACE – Alzheimer, stařecká demence
    • KRIPTOAMNÉZIE – člověk si myslí, že vynalezl něco, co už vynalezeno bylo
    • VZPOMÍNKOVÝ KLAM – zmatení tím, že je to naše zkušenost, ale je to jen např. z TV
    • VZPOMÍNKOVÝ OPTIMISMUS – člověk si pamatuje jen to, co je dobré
    • AMNÉZIE – krátkodobá ztráta paměti, vratná (otřes mozku)
    • HYPOMNÉZIE – částečné či celkové snížení výkonnosti paměti (únava, užívání léků…)
  • MYŠLENÍ:
    • DEFINICE: poznávání obecných, zákonitých a podstatných souvislostí mezi věcmi a jevy, které vede k účelnému jednání
    • nejsložitější a nejdokonalejší poznávací proces, typický pro člověka
      • jednoduché formy už u primátů
    • Aristoteles – základní formy myšlení
    • MYŠLENKOVÝ PROCES:
      • prožitek vhledu – vrchol myšlenkového procesu, vyřešení problému
      • poražení FIXACE (lpění na určitém postupu)
    • ZÁKLADNÍ FORMY MYŠLENÍ: 
      • POJEM: základní forma – slovní vyjádření obecných a podstatných znaků
        • pojmy pro objekty, činnosti, postoje, vlastnosti¨
        • pojmy můžeme kategorizovat
        • uspořádání podle obecnosti: KONKRÉTNÍ X OBECNÉ
      • SOUD: výpověď o pojmu, vztah mezi dvěma pojmy (nebe je modré)
      • ÚSUDEK: vyvození závěru ze dvou a více soudů (premis)
        • 1. premisa: Sokrates je člověk; 2. premisa: lidé jsou smrtelní úsudek: Sokrates je smrtelný
    • ZÁKLADNÍ MYŠLENKOVÉ OPERACE: 
      • TŘÍDĚNÍ = kategorizace
      • INDUKCE: myšlenkové vyvozování obecného tvrzení
        • ráda tančím + moji spolužáci rádi tančí všichni mladí lidé rádi tančí
        • pravděpodobný výsledek
      • DEDUKCE: aplikace obecného poznatku na konkrétní případ
        • výsledek je jistý
      • ANALÝZA: rozdělení celku na části/rozbor složitého na jednoduché
      • SYNTÉZA: spojování částí v celek, postup od nejjednodušších faktů k složitějším
      • SROVNÁVÁNÍ: v čem je to stejné, podobné, jiné
      • ABSTRAKCE: vyčleňování a zkoumání obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů
      • KONKRETIZACE: zkoumá konkrétní, individuální vlastnosti, odhalování toho, co je pro předmět jedinečné
      • ZOBECŇOVÁNÍ: konkrétní shrnutí do jednoho celku
      • ANALOGIE: vyvozování poznatku o nějakém předmětu/jevu na základě podobnosti s jinými předměty/jevy
    • DRUHY MYŠLENÍ:
      • KONVERGENTNÍ myšlení – užití známého postupu
        •  na konci pouze jeden jediný závěr
      • DIVERGENTNÍ myšlení – kreativní způsob řešení situace
        • na konci více výsledků
      • PRAKTICKÉ: „pokus-omyl“, celý život – hlavně u malých dětí 
      • NÁZORNÉ = KONKRÉTNÍ: umím si danou věc představit
      • ABSTRAKTNÍ = teoretické: symboly, abstraktní pojmy
    • INTUICE: opak vědomého myšlení
      • „vycítění“, postižení pravdy bez logické úvahy
  • ŘEČ:
    • forma dorozumívání, specificky lidská záležitost, nástroj myšlení
    • nástroj řeči – jazyk
    • 2 složky – RECEPTIVNÍ: porozumění, souvisí se schopností přijímat zvukové podněty

    EXPRESIVNÍ: vyjadřování, zahrnuje artikulaci

  • FUNKCE: 
    • OZNAČOVACÍ/ZOBRAZOVACÍ: označuje věci, jevy, vlastnosti a vztahy
    • VÝRAZOVÁ: vyjadřuje vnitřní stavy jedince (= citovou složkou osobnosti)
    • VYBÍZECÍ: působí na druhého člověka (výzva k něčemu)
  • DRUHY ŘEČI:
    • VNĚJŠÍ X VNITŘNÍ
      • VNITŘNÍ: myšlení, prožívání, velmi bohatá, hovorová, nevhodná slova
    • VNĚJŠÍ: mluvená X psaná
      • MLUVENÁ: doprovázena NEVERBÁLNÍMI PROJEVY, rychlá, barvitá, méně uspořádaná, spontánní
        • NEVERBÁLNÍ PROJEVY: 
      • PSANÁ: pomalejší, gramatická, náročnější, lze změnit
        • přesnější než mluvená
  • OBSAHOVÁ (co si říkáme) X FORMÁNÍ stránka (jak informaci sdělujeme)
  • PORUCHY ŘEČI: mohou souviset s vývojovými vadami, poruchami zvuku řeči, výslovností, neurózami
    • AFÁZIE: částečná či úplná ztráta schopnosti rozumět řeči
    • MUTISMUS: útlum schopnosti verbálně komunikovat (umí, odmítá), příčinou často trauma
    • KOKTAVOST: porucha plynulosti řeči
    • DYSLALIE: porucha výslovnosti, některé hlásky jsou špatně vyslovovány (dětské šišlání)
  • UČENÍ: celoživotní proces; vlastnost , při které získáváme zkušenosti, vědomosti, dovednosti a návyky
    • PSYCHOLOGICKÉ VYMEZENÍ: proces, jehož výsledkem je změna chování a výkonů daného jedince či organismu
      • změna může být žádoucí i nežádoucí
    • PODSTATA PSYCHOLOGIE ČINNOSTI A JEDNÁNÍ:
      • ČINNOST/JEDNÁNÍ: důležitá složka naší osobnosti
      • člověk je hodnocen podle činů – od narození (v rodině, škole, práci)
      • podmínkou činnosti je AKTIVACE: uvedení organismu do činnosti
        • VNITŘNÍ aktivace: myšlení, emoce
        • VNĚJŠÍ aktivace: jednání, chování
        • PATICKÝ AFEKT: 
      • ZÁKLADNÍ FORMY LIDSKÉ ČINNOSTI: UČENÍ, hra, práce
    • učit někoho X učit se něco
    • ZKUŠENOST = něco, co jsme zažili, odneseme si z toho něco do budoucna
    • VĚDOMOST = naučená informace/pojem, uplatňujeme paměť
    • DOVEDNOSTI: konkrétnější schopnosti
      • SENZOMOTORICKÉ: více spojeno v jednu činnost smysly + motorika (pohyb)
      • INTELEKTOVÉ: logika, poučky, definice
      • SOCIÁLNÍ: komunikace na úrovni, schopnost empatie, odhadnutí nálady
    • UČENÍ SPECIFICKÉ PRO LIDSKÉ JEDINCE:
      • SENZOMOTORICKÉ: skrze pohyb a smysly (hlavně v raném dětství)
      • UČENÍ POZNATKŮM: teoretické vědomosti
      • UČENÍ METODĚ/řešení problémů: postupy, principy, kreativní řešení, aplikace do praxe
      • SOCIÁLNÍ UČENÍ: fungování ve společnosti
    • DALŠÍ DRUHY UČENÍ: 
      • HABITUACE: navykání (přivykání je útlum reakce na takové podněty, o kterých jedinec nabyl dojmu, že nejsou důležité a reagovat na ně je tím pádem zbytečné)¨
        • ignorace jevů, které pro nás nemají význam
        • NÁVYK: zmechanizovaná činnost
          • pozitivní: čistění zubů, děkování…
          • negativní = zlozvyk: kousání nehtů, mlaskání, kouření…
        • opakem je SENZITIZACE – nárůst vnímavosti vůči určitým podnětům
        • Niko Tinberg – nizozemský biolog, Nobelova cena
      • UČENÍ PODMIŇOVÁNÍM: klasické a operativní podmiňováním
        • vytváření dočasných mozkových spojů
        • princip klasického podmiňování: 
          • NEPODMÍNĚNÝ PODNĚT – podání potravy
          • NEPODMÍNĚNÝ REFLEX – vylučování slin
          • PODMÍNĚNÝ PODNĚT – zvuk zvonku, světlo žárovky (podmiňování)
          • PODMÍNĚNÝ REFLEX – reakce na podmíněný reflex (zvonek vyvolá sliny)
          • I. V. Pavlov – Pavlovi psi
        • operativní podmiňování:
          • postupná aproximace (přibližování)
          • E. L. Thorndike, B.F. Skinner
        • postupně zaniká
        • jednoduché – nevyžaduje myšlení
      • KOGNITIVNÍ UČENÍ:
        • operace s pojmy, pojmové učení, myšlení probíhá v pojmech
        • POJEM
          • pseudopojmy – nepravé X pravé pojmy
    • EFEKTIVITA UČENÍ: ovlivňuje mnoho faktorů – vnější podmínky, zdravotní/psychický stav, metoda
      • pomáhá: dobré porozumění, uspořádání nejdůležitějších poznatků, učit se hned po seznámení s novou látkou, aktivní hlasité opakování, pravidelný režim učení, spolupráce se spolužáky
    • METODY:
      • PQRST: 5 kroků k úspěšnému naučení/pochopení látky
  1. Preview (přehled)
  2. Question (otázky/dotazy)
  3. Read (čtení)
  4. Self-recitation (shrnutí vlastními slovy)
  5. Test 
  • SQ4R:
  1. Survey (prozkoumání, prohlédnutí)
  2. Question (otázky/dotazy)
  3. 4R: Read (čtení) + Reflect (přemýšlet) + Recite (přeříkat) + Review (rekapitulace)
  • PORUCHY UČENÍ:
    • DYSLEXIE: porucha čtení, buď vrozená nebo získaná poškozením mozku
    • DYSGRAFIE: porucha grafického projevu, postihuje především schopnost napodobit tvar písmen a jejich řazení
    • DYSORTOGRAFIE: porucha pravopisu, neschopnost aplikovat i dobře naučená gramatická pravidla do písemné podob

Psychologie osobnosti

  • PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI: disciplína popisující jak a čím se od sebe lidé navzájem liší a v čem se podobají
    • analyzuje vnitřní a vnější podmínky, příčiny a cíle
    • nejmladší odvětví psychologie
    • duševní život člověka, jeho procesy, stavy, vlastnostmi a jejich systémy
  • OSOBNOST Z PSYCHOLOGICKÉHO HLEDISKA:
    • osoba (odvozeno z lat. persona), persona = maska, kterou si nasazovali antičtí herci
    • uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí, ve stálé interakci s okolím
    • směřuje k seberealizaci, škála vlastností a rysů
    • není neměnná, projekce chování a prožívání
    • části: vzhled, charakter, rysy, chování, vztahy, zkušenosti, schopnosti
    • BIG FIVE = pětifaktorový model osobnosti: Golberg
      • 1) živnost/extraverze
      • 2) přívětivost
      • 3) svědomitost
      • 4) emocionální stabilita
      • 5) kultura/intelekt
    • tvoří individualitu a jedinečnost člověka
  • individualita, jedinečnost
  • ZÁKLADNÍ PSYCHICKÉ VLASTNOSTI
    • schopnosti, rysy, temperament, charakter
  • STRUKTURA OSOBNOSTI (DISPOZICE):
    • předpoklad člověka k vykonávání činností, částečně dané, upevňované výchovou, učením
    • SCHOPNOSTI: psychické vlastnosti, které umožňuji člověku naučit se růžné činnosti a vykonávat je
    • na jejich základě si osvojujeme znalosti a dovednosti (učením)
    • nejsou vrozené
      • DĚLENÍ SCHOPNOSTÍ:
        • SPECIÁLNÍ – umožňují úspěšnost v určitém oboru (hudební schopnosti…)
          • numerické, verbální, umělecké, jazykové, prostorová představivost, motorické
        • OBECNÉ – slouží k uplatnění v běžném životě (schopnost spolupráce, moudrost…)
          • INTELIGENCE:  soubor schopností k poznávání a řešení problémů (chápavost, důvtipnost)
          • schopnost učit se a používat naučené
          • schopnost orientace v nové a složité situaci
          • FLUIDNÍ (vrozená, dále se nevyvíjí) X KRYSTALICKÁ (zkušenosti, učení)
          • EMOČNÍ INTELIGENCE: těžko měřitelná, praktické uplatnění v životě, znalost a ovládání vlastních emocí (motivace sebe sama), vnímavost emocí ostatních a dobré mezilidské vztahy
          • SOCIÁLNÍ INTELIGENCE (interpersonální): pohyb v soc. prostředí, smysl pro spolupráci
          • IQ: inteligenční kvocient
            •  W. Stern, 1. testy 1905
            • IQ = MV/FV x 100 (mentální věk/fyziologický věk)
            • pásma: vysoký nadprůměr (nad 130, 2 %), výrazný nadprůměr (120_130, 7 %), lehký nadp. (110–120, 16 %), průměr (90–110, 50 %), lehký podp. (80–90, 16 %), výrazný podp. (70–80, 7 %) viz. slide 104
              • mentální retardace (2 %): lehká/debilita (50–70), středně těžká/imbecilita (35_50), těžká/imbecilita (20–35), hluboká/idiocie (pod 20)
      • STUPNĚ SCHOPNOSTÍ:
        • VLOHY: biologický předpoklad schopností
        • NADÁNÍ: souhrn schopností určitého druhu umožňující nadprůměrné výkony v určité činnosti
        • TALENT: vysoce rozvinutý soubor schopností – vynikající výkony
        • GENIALITA: mimořádně rozvinutý talent – vrcholná díla
  • RYSY OSOBNOSTI
    • povahové vlastnosti – stálá charakteristika člověka 
    • projevují se v chování, prožívání a jednání
    • INTROVERZE (uzavřenost, samotářství, plachost) X EXTROVERZE (otevřenost, družnost)
      • určeno C. G. Jungem
    • STABILITA (vyrovnanost) X LABILITA (nevyrovnanost)
    •  DOMINANCE X SUBMISE
    • ROZHODNOST X NEROZHODNOST
  • TEMPERAMENT:
    • souvisí s rysy
    • determinován vrozenými předpoklady
    • soustava vlastností – způsob reagování, chování, prožívání
    • průběh a intenzita citových procesů
    • vrozený, částečně ovlivnitelný sebevýchovou
    • LÁTKOVÁ TEORIE:
      • Galenos a Hippokratés
      • humorální = klasická teorie, starověk
      • rozdělení podle dominantní tělní tekutiny: sanguis (krev), chólé (žluč), melania–chólé (černá žluč), flegma (sliz, hlen)
        • TYPY: sangvinik, flegmatik, cholerik, melancholik
    • KONSTITUČNÍ TYPOLOGIE: 
      • Ernst Kretschmer
      • typ těla souvisí s temperamentem a psychickými poruchami
      • 4 TĚLESNÉ TYPY: 
        • ASTENIK: štíhlý, vytáhlý, úzký, charakter: SCHIZOTHYM –uzavřený
        • PYKNIK: podsaditý, tloušťka, měkký široký obličej, charakter: CYKLOTHYM – otevřený, vřelý, družný
        • ATLETIK: široká ramena, robustní, svalnatý, charakter: VISKOZNÍ – klidný, flegmatické povahy
        • DYSPLASTIK: neurčitý typ, „mezityp“
    • H.J.EYSENCK: (brit s něm. kořeny) model osobnosti (2 dimenze), inspirován Pavlovem
      • použil 4 typy v souvislosti s emoční stabilitou/labilitou (typ nervové soustavy) vs. introverze/extroverze (typ duše)
  • I.P.PAVLOV: nervová teorie temperamentu
  • CHARAKTER: vlastnosti související s morálkou
    • mravní zdroje – principy, zásady, přesvědčení (nejsou vrozené)
    • INTERIORIZACE (osvojení si, ztotožnění se s určitými zásadami, pravidly) až během života
  • 3 ETAPY VÝVOJE: 1) jednání vázáno na vnější podmínky (odměna, trest, kontrola)

2) princip ve mně, varování (ne vlastní stanovisko)

3) přetvoření v novou mravní přirozenost, automaticky, završení interiorizace

4) exteriorizace mrav. principu – uplatnění vůči okolí

  • MRAVNÍ DILEMATA: 
    • Lawrence Kohlberk – amer. psycholog a pedagog
    • řešení mravních dilemat
    • 3 stadia (podle Kohlberka): 
      • PŘEDKONVENČNÍ: předškolní věk – člověk se řídí tím, jaké sankce ho postihnou
      • KONVENČNÍ: mladší a střední školní věk, 7-11 let – co si myslí okolí
      • POSTKONVENČNÍ: 12 let a víc – jedinec se samostatně rozhoduje, uvědomuje si důsledky, přebírá zodpovědnost dosahuje MORÁLNÍ AUTONOMIE (vrchol)
  • MOTIVACE:
    • VNĚJŠÍ X VNITŘNÍ ČINITELÉ
      • vnější: odměny, tresty, příkazy, prosby, přání, očekávání, nabídky, vzory (antivzory)
      • vnitřní: potřeby, pudy, instinkty, zájmy, emoce, psychický stav, seberegulace, návyky, postoje, hodnoty…
    •  MOTIVY (pohnutky): psychologické příčiny reakcí a jednání člověka zaměřené na uspokojení svých potřeb
      • BIOLOGICKÉ (vrozené): dýchání, potrava, spánek
      • SOCIÁLNÍ (získané): 
        • kulturní (vzdělání)
        • psychické (štěstí)
    • Abraham Maslow (usa) – pyramida potřeb (stupňované řazení)
      • hierarchie dle naléhavosti – potřeba vyšší se objevuje po ukojení nižší (potřeba realizace se objevuje až když člověk není hladový, unavený, nemilovaný…)
  • Duševní hygiena – význam, pravidla a metody psychohygieny