Psychologie

Otázky zpracovala Anežka Pořízová

Psychologie jako společenská věda

  • Psychologie jako náplň každodenního života
    • cíle: porozumět, předvídat, úspěšněji se uplatňovat (kvalitně a šťastně žít)
    • EMPATIE: schopnost vstoupit do situace a emoční polohy jiného člověka a tímto způsobem jej chápat citově i kognitivně
    • vznik psychologie: 2. polovina 19. století (oddělení od filosofie)
    • 1879 – Wilhelm Wundt
  • DEFINICE: empirická přírodně-společenská věda o psychice člověka
    • psyché + logos (duše + věda), věda o duši (dušesloví)
    • věda o duševních jevech a o chování člověka
  • VÝZNAM:
    • umožňuje lépe pochopit vlastní duševní život, jednání a duševní stavy
    • lépe pochopit jednání jiných lidí a přiměřeně na něj reagovat
    • zlepšovat činnost (učení, práce) i způsob života jiných lidí (denní režim)
    • lépe se orientovat v mezilidských vztazích, vyhýbat se konfliktům
  • PŘEDMĚT
    • studium psychických jevů:
      • PROCESY: poznávací, paměti, motivační
      • STAVŮ: pozornosti, nálady
      • ZÍSKANÝCH DISPOZIC: vědomosti, dovednosti, návyky, zájmy
      • VLASTNOSTI: schopnosti, rysy, temperament, charakter
    • PSYCHIKA: duševní dění, které tvoří jednotu s fyziologickými procesy organismu, funkce mozku
      • celistvá (jednotlivé složky psychiky pracují propojeně – vnímání, myšlení, řeč)
      • dynamická (v závislosti na věku člověka)
      • sociálně determinovaná (ovlivněna okolím/společností)
      • 2 složky: 
        • VĚDOMÍ: uvědomovaná část prožívání, uvědomění si vlastní existence i okolí
        • NEVĚDOMÍ (podvědomí)
    • PROŽÍVÁNÍ: vnitřní činnost, souhrn psychických procesů a stavů
      • lze pozorovat a zaznamenávat pouze zprostředkovatelně
      • vědomé a nevědomé
      • 3 stránky:
        • POZNÁVACÍ: přijímání podnětů smysly a jejich zpracování
        • CITOVÁ: to, co poznáváme nebo děláme, je nám libé nebo nelibé
        • SNAHOVÁ: něco chceme, jednáme, dosahujeme cílů
    • CHOVÁNÍ: zahrnuje všechny pohyby, reakce, úkony a činy člověka
      • jde pozorovat a zaznamenávat
      • HLAVNÍ DRUHY CHOVÁNÍ: jednání, řeč, výraz
      • FORMY CHOVÁNÍ: 
        • EXPRESIVNÍ – skutečné smýšlení a pocity
        • ADAPTIVNÍ – účelně se přizpůsobující dané situaci (předstírání, zastírání, stylizace)
  • METODY:
    • metoda – způsob získávání informací
  • vybrané metody psychologie:
    • POZOROVÁNÍ:
      • celkový dojem
      • řeč – verbální chování
      • chování ve výjimečných situacích
      • INTROSPEKCE: pozorování sama sebe, vlastních psychických jevů
      • EXTROSPEKCE: pozorování vnějších projevů člověka
    • EXPLORAČNÍ METODY: 
      • ROZHOVOR:
        • standardizovaný X nestandardizovaný
        • strukturovaný X nestrukturovaný
        • skupinový X individuální
      • EXPERIMENT: záměrně zasahujeme do podmínek a vlivů na zkoumanou osobu tak, aby všechny proměnné byly kontrolovány a za změn se daly kvantitativně vyjádřit souvislosti
      • TEST
      • DOTAZNÍK
    • PROJEKTIVNÍ METODY:
      • zkoumají podvědomí 
      • test slovních asociací, test doplňování vět, test mnohoznačných obrazů, kresebné projektivní testy, spontánní výtvory a výkony
      • Hermann Rorschach – Rorschachova metoda
  • DISCIPLÍNY:
    • Systém psychologických disciplín
    • TEORETICKÁ psychologie – popis a vysvětlování lidské psychiky
      • OBECNÁ: základní disciplína, zkoumá a vysvětluje základní podstatu lidské psychiky + dějiny psychologie
      • PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI: struktura osobnosti, zkoumá psychiku a zabývá se člověkem jako jedincem
        • zkoumá podobnosti a odlišnosti mezi lidmi
      • SOCIÁLNÍ: zkoumá vliv společenských činitelů na utváření psychiky
        • sociální determinace, sociální skupiny, mezilidské vztahy
      • VÝVOJOVÁ: zkoumá psychický vývoj člověka od prenatálního období po úmrtí
      • PSYCHOPATOLOGIE: duševní poruchy a choroby (vznik a léčebné metody)
      • dějiny psychologie
      • FYZIOLOGICKÁ: zabývá se biologicko-fyziologickou determinací lidské psychiky, např. kvalita stavby a funkce mozku, hormony
    • APLIKOVANÁ psychologie:
      • KLINICKÁ (diagnostika psychických poruch) a ZDRAVOTNÍ
      • pedagogická: výchova a vyučování, vliv na psychiku člověka
      • poradenská
      • psychologie sportu, práce, reklamy, dopravy…
      • forenzní psychologie
    • hraniční disciplíny:
      • psycholingvistika, farmakopsychologie, psychometrie, zoopsychologie…
    • příbuzné obory: sociologie, kulturní antropologie, filosofie, etika, ekologie, pedagogika…
    • INTERDISCIPLINÁRNÍ POVAHA psychologie: spolupráce s přírodními i humanitními vědami
  • POČÁTKY VĚDECKÉ PSYCHOLOGIE:
    • do 2. poloviny 19. století – součást náboženských a filosofických systémů
    • Dějiny psychologie 
      • prehistorické pojetí duše 
        • animismus, dechová duše, reinkarnace
        • oživující tělo, nositelka života – posmrtný život
        • nehmotná, nesmrtelná
      • antika – Galénos, Hippokratés, Platón
        • Aristoteles – Per Psyché (3 stupně: vegetativní, senzitivní, inteligibilní)
        • Démokritos – filosof, duše složená z atomů
      • STŘEDOVĚK – pojetí duše, Augustin, Tomáš
        • duše věčná, tělo pomíjivé
      • NOVOVĚK
        • 17. století – vědomí
        • racionalismus X empirismus
    • Vybrané SOUČASNÉ PSYCHOLOGICKÉ PŘÍSTUPY:
      • počátky vědecké psychologie – psychofyzika , W. Wundt
        • 1. psychologická laboratoř – laboratorní zkoumání smyslů, studium emocí a doprovodných stavů
        • introspekce
      • behaviorismus – J.B. Watson:
        • pokus Malý Albert
        • věda o chování
        • přeceňování roli výchovy a prostředí, bez vrozených psychických dispozic
      • kognitivní psychologie:
        • důraz na poznávací procesy
        • teorie kognitivních map
      •  hlubinná psychologie – PSYCHOANALÝZA:
        • popis lidské mysli obecně i metoda léčení nervových a psychických poruch
        • Sigmund Freud
          • podvědomí je největší oblast lidské psychiky, cesta do podvědomí – sen (zpracoval výklady snů)
          • člověka řídí hlavně jeho pudy
        • TEORIE: dva pudy:
          • PUD K ŽIVOTU = LIBIDO
          • DESTRUKTIVNÍ PUD – agresivitita, ničení
        • 3 VRSTVY OSOBNOSTI: 
          • ID = ono: oblast pudů, impulsů
            • hlavně v dětství, zdroj psychické energie
          • EGO = já: rozumové já, snaží se potlačit pudy, kontroluje je
          • SUPER-EGO = nad já: morálka, svědomí
            • čerpá energii z id
        • neurózy: sexuální pud vs morálka
      • humanistická psychologie – Maslow, pyramida
        • seberealizace, individualita, originálnost
        • proti potlačování vlastní individuality
        • zlidšťování (humanizace) společenských poměrů
      • transpersonální psychologie – Grof, holotropní dýchání
        • mimořádné stavy vědomí – mystické praktiky, meditace, cvičení, drogy (LSD)
      • eventuálně další – gestaltismus

Členění

Další témata budou brzy zpracována