– Metoda = cesta nebo způsob
– Vyjadřuje způsob práce, jak poznávat druhého člověka
HLAVNÍ MEDOTY
– Sebepozorování = deník
– Pozorování další osoby
– Záznam o pozorování = pozorovací arch
– Pozorovatel nezasahuje do činnosti pozorovaných – nesmí promítat vlastní přání
– Pozorování musí být soustavné, plánovité a cílevědomé
– otázky klade tazatel a odpovídá respondent
– metoda založená na otázkách a odpovědích
– dochází ke vzájemné interakci
– pozorujeme i reakce na dotazy, chování a projevy
Druhy:
– soustava standardizovaných otázek ve formě tištěných dotazníků, určen k hromadnému zkoumání – písemná forma rozhovoru
– Možno zadávat většímu počtu jedinců
– Otázky/odpovědi
– zkoumá psychické projevy v uměle vytvořených podmínkách (vyloučení náhodných vlivů)
Dělí se na:
– Zjišťování a analýza vztahů mezi členy malých skupin, získává informace o struktuře a dynamice skupiny
– Vyjadřuje pozitivní interakce mezi jednotlivými členy skupiny
– Základem je sociometrický dotazník – klade uzavřené otázky
ZÁKLADNÍ ZDROJE PEDAGOGICKÝCH INFORMACÍ
Definujte pojem didaktika
Vysvětlete, kdo určuje cíle vzdělávání
Popište systém kurikulárních dokumentů, představte jednotlivé dokumenty
Vysvětlete, co tvoří obsah vzdělávání
organizační formy výuky
popište různé vyučovací metody
uveďte, co patří mezi prostředky výuky
Klima ve školním prostředí
Kdo ovlivňuje klima ve školním prostředí ? -> vedení školy, pedagogický sbor, žáci
Jaké jsou postupy pro zjištění klimatu ve školním prostředí? -> rozhovory, hospitace (druh pedagogické diagnostiky => ředitel přijde do hodiny – kontroluje učitele jak vyučuje = poté si spolu sednou a rozebírají to ), dotazníky
Jaké jsou nejčastější nedostatky ve klimatu školního prostředí? -> nezájem rodičů, učitel nemá motivaci, zastaralé metody, manipulování žáků, nedostatek materiálního vybavení (učebnice)
Přístupy školního klimatu
1/ Přístup zaměřený na vedení a organizaci školy
2/ Přístup zaměřený na pedagogický sbor
3/ Přístup zaměřený na žáky
4/ Vztah školy k rodičům a veřejnosti
Základní druhy školního klimatu
PROFESE A OSOBNOST UČITELE
Pedagogický pracovník – koná pedagogickou činnost (vychovatel, trenér)
Učitel – působí ve výchovně vzdělávacím procesu, vyučuje
Pedeutologie – nauka o osobnosti učitele
VÝVOJ PROFESNÍ DRÁHY UČITELE
1) motivace = přemýšlení o profesi učitele
2) profesní příprava = studium SŠ,VŠ
3) profesní start = začátek učitelské profese
4) profesní stabilizace = ustálení v práci
5) profesní růst = vykonávání ředitelské funkce
PROFESNÍ KOMPETENCE UČITELE
Vyučování = plánování a příprava vyučovací hodiny
Organizace vyučování = řízení vyučovací hodiny
Diagnostika žáků = hodnocení prospěchu
Sebereflexe = reflexe vlastní práce
učitel řídí hodinu a jedině on určuje, co se bude a nebude dělat =
OSOBNOSTNÍ A CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI UČITELE
Osobnostní – optimismus, nadhled, nezdolnost
Charakterové – cílevědomost, vytrvalost, spravedlivost, srdečnost, slušnost, ohleduplnost
Pracovní – důslednost, organizační schopnosti, komunikativnost, svědomitost, vztah k lidem, schopnost improvizace
Intelektuální – logické myšlení, odbornost, všeobecný rozhled
Typologie učitele
Autoritativní (kázeň) x liberální (volnost) x demokratický typ (partnerství)
Logotrop (učivo) x paidotrop (žáci)
Typologie podle profesních rolí (organizátor, průvodce, manažer)
Organizátor – hlavní roli v procesu vzdělávání zastává učitel, učitel plánuje a organizuje
Průvodce – hlavní roli v procesu vzdělávání zastává žáci, lesní školky, školy
Manažer – hlavní roli v procesu vzdělávání zastávají učitel a žáci dohromady
PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ČINNOST UČITELE
přímá vyučovací činnost učitele = je 22 vyučovacích hodin týdně => učitel na plný úvazek
nepřímá vyučovací činnost je
Nepřímá činnost zahrnuje:
pracovní zátěž
žáci – zajímavá výuka
rodiče – výsledky
kolegové – vztahy
vedení školy – byrokracie (administrativa), média
Náplň učitelské profese
VÝCHOVA V PRAVĚKU
Rozvíjela se výchova:
VÝCHOVA VE STAROVĚKU
ŘECKO
Výchova ve Spartě
1) Do 7 let výchova od matky (tělesně)
2) Od 7 let do 18 let vojenský výcvik, který vedl paidonom (určoval pravidla)
– výchova zaměřená na rozvoj tělesné zdatnosti, kruté tělesné testy při projevu slabosti, neúspěchu
– bojový výcvik (veden reálně- naučil se ho ten kdo přežil)
– mravní výchova (poslušnost, oddanost, vlastenectví a vůle)
– rozumová výchova (nebylo tolik důležitá- tanec, hudba a zpěv)
3) Do 30 let vojenská služba
Výchova v Athénách
Filosofové
Bojovníci
Athénští filosofové
ŘÍM
Fáze výchovy:
Období předřímská a královské:
– otec učil praktické dovednosti (ovládání zbraně, jezdit na koni)
– matka učila děti číst, psát a počítat
Období republikánské
Období císařské
Vznik tzv. sedmero věd
Marcus Tullius Cicero
Lucius Annaeues Seneca
Výchova a vzdělávání ve středověku
Výchova u běžných lidí (neurození)
Druhy škol:
Sedmero svobodných umění
Hlavní nedostatek středověkých školy
Výchova u bohatých lidí (urození)
Vznik univerzit
Výchova a vzdělávání v renesanci
Humanismus
Největší reformátor – Jan Hus
Husitství:
Martin Luther:
Protireformační pedagogika
Hlavní znaky:
renesance – znovuzrození, převážně obrození člověka v umění
humanismus – lidský, převážně obrození člověka ve školství a kultury
Školství:
Nové myšlenky o výchově:
Představitelé:
Petr Chelčický (15. stol)
Bratrské školy:
– vznikaly u bratrských sborů
– vyučovalo se čtení, psaní, náboženství a duchovní zpěv
– elementární vzdělání + znalost latiny
– sedmero svobodných umění (gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometrie, astronomie a hudba), latina, řečtina a hebrejština
Francois Rabelais (asi 1494 – 1553)
Martin Luther (1483 – 1546)
Jan Amos Komenský (1592 -1670)
John Locke (1632 – 1704)
Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778)
Friedrich Fröbel ( 1782 – 1852)
Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827)
Johhan Friedrich Herbart (1776 – 1841)
Školy se člení podle dosahovaného stupně vzdělání a podle charakteru poskytovaného vzdělávání na tyto druhy:
Mateřská škola
Základní škola
Střední školy
Vysoké školy
Školská zařízení
Shrnutí
Kurikulární dokumenty
RVP
ŠVP
Základní informace:
Hlavní znaky:
Typy škol:
Montessori škola
Waldorfská škola
Blok = skládá se ze 3 částí: úvodní – rytmická, hlavní část – výuka, příběh s posláním odpovídající věku (první třída – pohádka, druhá třída – např. legenda o svatím…), opakovací část (procvičování)
Lesní škola
Domácí (individuální) výuka
Scio škola
Daltonská škola
Integrovaná tematická výuka
Hejného metoda
Klady a zápory alternativního vzdělání:
RODINNÁ VÝCHOVA
Definice rodina
Rodiče
Funkce rodiny
Styly rodinné výchovy
Nevhodné výchovné styly (doplněk, není podstatné)
1) nedostatečná rodinná výchova
2) laxní – lhostejná
3) hypersenzitivní
4) zavrhující
5) deklasující
Dělení podle uspokojování potřeb
1) funkční rodina
2) problémová rodina
3) dysfunkční rodina
4) afunkční rodina
Rodinná výchova x institucionální výchova:
Rodina jako výchovný činitel
SYNDROM CAN
Příčiny vzniku syndromu CAN
Možné následky syndromu CAN
Formy a projevy syndromu CAN
Zanedbávání dětí
znaky :
NÁHRADNÍ VÝCHOVNÁ PÉČE
Dělí se:
Náhradní rodinná péče
Ústavní péče
Toto vše řeší pracovníci OSPOD (orgán sociálně právní ochrany dětí), který sídlí na každém městském úřadě
Co je to OSPOD a z čeho vychází?
Co spadá do oblasti OSPOD?
Pracovníci OSPOD:
OSPOD řeší:
Metody práce OSPOD:
Co je skupina?
Sociometrie
Sociogram – Grafické znázornění vztahů ve skupině (výsledek sociometrie)
Vrstevnické skupiny
Sociální skupiny
Postavení členů ve skupině podle oblíbenosti
Postavení členů ve skupině podle autority
Vývoj skupiny
ukončením výkonu.
Formy práce ve skupině
Spolupráce – rozdělení rolí a činnosti
Soutěžení – využívá se pro zkvalitnění výkonu skupiny
Rivalita – vítězství jednoho člena jde na úkor druhého
Sociální interakce
Proč chceme být sami?
interakce = vzájemné působení
Šikana= jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka
či spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci
Znaky šikany
Formy šikany
Agresor – chlapci i děvčata
typy agresorů
Proč to dělají ?
– mají nedostatek rodičovské lásky, sami jsou doma ponižování, bití, jsou lhostejní,
nepřátelští, násilnosti jsou jim tolerovány, nemají žádné zájmy
Fáze šikany
Osobnost oběti
Projevy chování, které mohou svědčit o šikaně:
Postup rodičů:
Strategie vyšetřování a řešení šikany ve škole
Odhalení šikany bývá obtížné (strach, obětí a pachatelů a dalších účastníků). Strach vytváří prostředí „solidarity“ agresorů. Účinné a bezpečné vyšetření šikany vychází z kvalifikovaného odhadu stádia a formy šikany.
Výchovné a preventivní opatření
Negativní role učitele
Psychické následky šikany
Zdravotní následky
Sociální následky
Látkové závislosti Alkoholismus + drogová závislost
Užívání psychoaktivních látek může mít různou formu:
Dlouhodobé užívání návykových látek sebou nese výskyt:
Závislost lze diagnostikovat, pokud se u jedince objeví současně minimálně z následujících charakteristik :
Alkoholové závislosti
= Alkohol patří mezi nejrozšířenější a nejčastěji užívanou látku.
Čtyři stádia
Důsledky
Primární prevence spočívá ve výchově.
drogové závislosti
Drogová závislost nevzniká ihned (avšak rychleji než u alkoholu), ale většinou probíhá v následujících fázích:
Druhy drog
Opioidy
Projevy: silné ovlivnění srdeční a dýchací aktivity, celkový útlum, zpomalené reakce
Léčba: léčba akutní intoxikace-podává se antidota – látka, která vyplavuje heroin z těla aniž by působil, riziko smrti předávkováním
Abstinenční stav: velká tělesná závislost, vzniká po několika hodinách až dnech, podobné chřipce, ale mnohem horší
Kanabinoidy
Odvykací stav: pocity napětí, neklid, nesoustředěnost, deprese, podrážděnost
Obecně kanabinoidy: potlačují dávivý reflex, ovlivňují práh bolesti, zvyšují chuť k jídlu
Stimulancia ( kokain, pervitin )
Kokain
Projevy: euforie, excitační stav, vystřízlivění je spojeno s útlumem
Pervitin
Odvykací stav: útlum a deprese, sebevražedné tendence, preventivně antidepresiva, podobná léčba jako u heroinu
Halucinogeny
Prevence je považována za nejefektivnější formu boje proti sociálně patologickým jevům. Podílí se na ní lékaři, psychologové, pedagogové, sociologové a organizátoři veřejného života.
a) specifickou, zaměřující se přímo na určitý sociálně patologický jev
b) nespecifickou, která obecně podporuje zdravý životný styl a zdravé sociální chování.
Jak postupovat:
2. Sekundární = Sekundární prevence je určena ohroženým jedincům či funguje jako včasná intervence. Pod sekundární prevenci spadají především linky důvěry, krizová centra či psychologické poradny. Tyto instituce mají poskytnout psychologickou péči, poradenství či krizovou intervenci.
Jak postupovat:
3. Terciární = Terciární prevence se zabývá jedinci, u kterých se již sociálně patologický jev rozšířil, a má předejít dalším škodám, popřípadě opakovanému propuknutí jevu. Terciární prevenci sociální patologie poskytují psychiatrické ústavy nebo léčebny závislostí.
Jak postupovat:
= je souhrnné označení pro nezdravé, abnormální a obecně nežádoucí společenské jevy, které nejsou v souladu s morálními, sociálními či právními normami společnosti
POJMY
nebo ten, kdo umožní, byť i z nedbalosti, osobě mladší než osmnáct let hru na hracím přístroji, který je vybaven technickým zařízením, které ovlivňuje výsledek hry a které poskytuje možnost peněžité výhry. Taktéž podávání alkoholu a návykových látek nezletilému dítěti.
CO JE TO PSEUDOPROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ?
PŘÍČINY TĚCHTO JEVŮ
a) Vliv prostředí (rodina, skupiny, vrstevníci)
b) Duševní porucha
c) Vyčlenění z prostředí
DŮSLEDKY TĚCHTO JEVŮ
a) PŘÍMÝ VLIV NA JEDINCE
b) VLIV NA PROSTŘEDÍ A OKOLÍ
PREVENCE
Soustředí se na celou společnost a jejím cílem je předcházet sociálně patologickému chování a vést ke zdravému životnímu stylu. Dělí se na:
Ve školství k primární prevenci slouží tzv. Minimální preventivní program, který si každé školské zařízení vytváří samo ► je to komplexní program aktivit a spadá pod něj vzdělávání žáků v rámci vyučování, ale stejně tak i školní nabídka volnočasových aktivit.
Jak postupovat:
Sekundární prevence je určena ohroženým jedincům či funguje jako včasná intervence. Pod sekundární prevenci spadají především linky důvěry, krizová centra či psychologické poradny. Tyto instituce mají poskytnout psychologickou péči, poradenství či krizovou intervenci.
Jak postupovat:
Terciární prevence se zabývá jedinci, u kterých se již sociálně patologický jev rozšířil, a má předejít dalším škodám, popřípadě opakovanému propuknutí jevu. Terciární prevenci sociální patologie poskytují psychiatrické ústavy nebo léčebny závislostí.
Jak postupovat:
volný čas
Vědní disciplína, která se zabývá výchovou, vzděláváním a celkovým rozvojem znevýhodněných osob. Jejím cílem je dosáhnout nejvyšší míry sociální integrace, tj. začlenění a uplatnění ve společnosti. Předmětem jsou jedinci se specifickými potřebami.
Zabývá se vznikem vad a poruch. Umožňuje hledání adekvátních forem prevence, terapie, nápravy a prognózy.
Příčiny
Souhrn opatření k předcházení vzniku mentálních, fyzických a smyslových poruch nebo zamezení trvalému postižení. Snažíme se předcházet vrozeným i získaným vadám a poruchám a uskutečňuje se v různých stupních s různým cílem.
Zaměření se na prevenci je trendem moderní medicíny a genetiky.
Komplexní proces poznávání, posuzování a hodnocení potřeb a možností postiženého člověka. Vyžaduje spolupráci více odborníků (komplexnost), rodiny a školy.
Zaměřuje se na jedince se speciálními vzdělávacími potřebami (osoby s postižením), rozpoznávání podmínek prostředků a efektivity výchovy, vzdělávání a celkového rozvoje osobnosti. Snaží se o enkulturaci klientů, enkulturace je proces včlenění jedince do kultury a zvnitřnění jejích hodnot.
Důležité je co nejpřesněji rozpoznat problém, čímž se snižuje riziko omylu a záměny vady.
Vyhledávání využitelných možností dalšího rozvoje (pozitivní orientace), diagnostika schopností, vědomostí, dovedností, možností komunikace, sociability, přizpůsobivosti. Diagnóza není vždy nutná, postačí dílčí hodnocení nebo prognóza.
Metody:
Speciální diagnostika doplňuje komplexní diagnostický přístup.
Oblasti zaměření:
Integrace
Inkluze x Integrace
Asistent pedagoga
Práce s nadanými dětmi = děti s nadprůměrnou inteligencí (nad 110)
metody ve vyučování
vyučování
Zraková postižení
Druhy
Stupně
Kompenzační pomůcky
Práce se zrakově postiženými
Sluchově postižení
Stupně
Dorozumívání – znaková řeč (vizuálně pohybový kód – systém pohybů)), daktylní řeč (pomocí prstů a dlaně – prstová abeceda), orální řeč (výcvik běžné mluvené řeči – odezírání), totální komunikace (využití všech komunikačních prostředků pro rozvoj slovní řeči – kombinace)
Kompenzační pomůcky
Práce se sluchově postiženými
Postižení řeči
Centrální vady a poruchy
Neurotické vady a poruchy
Vady mluvidel
Poruchy artikulace
Poruchy hlasu
Kompenzace
Práce s lidmi s postižením řeči
Etiologie
Příčiny
Diagnostika
Dělení somatopedie:
Zdravotní oslabení
Dlouhodobé onemocnění
Tělesné postižení
Zdravotní ohrožení
Kompenzační pomůcky
Zásady práce s tělesně postiženými
Edukace
Instituce
Projevy
Diagnostika
IQ
Druhy
lehká mentální retardace – IQ 50–69
středně těžká mentální retardace – IQ 35–49
těžká mentální retardace – 20–34
hluboká mentální retardace – pod 20
Chronologický průběh úpadku výkonnosti u jedince:
Zásady práce s mentálně postiženými
Edukace a Instituce