Pedagogika

Seznam témat

Úvod

Pedagogika jako vědní disciplína

= vědní disciplína o výchově a vzdělávání v různých sférách života společnosti

  • Slovo řeckého původu (pais = dítě, agogé = vést)
  • Vznikla jako součást společenských věd, součást filosofie – vyčlenila se z ní v 19. století

Pojmy: 

  • Vzdělávání a učení = záměrné osvojení si poznatků, výsledkem je vzdělání
  • Vzdělání = dosažený určitý stupeň kvalifikace, výsledek vzdělávání 
  • Vyučování = hlavní prostředek výchovy a vzdělání, vystihuje roli učitele a žáka

Soustava pedagogických disciplín

  1. Základní:
  • Teorie
  • Vysvětlení pojmů a historického kontextu
  • Dále se dělí:

a) Obecná pedagogika

  • Objasňuje základní pedagogické pojmy

b) Dějiny pedagogiky 

  • Výchova a vzdělávání v jednotlivých historických etapách

c) Srovnávací pedagogika

  • Srovnávání školských systémů v různých zemí světa

d) Didaktika 

  • Teorie vzdělávání (vyučování)

e) Metodologie pedagogiky

  • Analyzuje pedagogické jevy

2. Hraniční:

  • Pedagogika společně s jiným oborem
  • Vzájemné doplnění
  • Dále se dělí:

a) Sociální pedagogika

  • Výchova a vzdělávání v kontextu sociálního prostředí

b) Pedagogická psychologie

  • Přináší psychologický pohled na rozvoj jedince

3. Aplikované:

  • Teorie se využívá v praxi
  • Dále se dělí:

a) Školní pedagogika

  • Předškolní pedagogika – v MŠ
  • Speciální pedagogika – handicapovaní 

b) Mimoškolní pedagogika

  • Pedagogika volného času

c) Další odvětví (např.)

  • Andragogika – vzdělávání dospělých
  • Gerontopedagogika – vzdělávání seniorů

4. Ostatní (pomocné):

  • Slouží jako pomoc při studiu pedagogiky
  • Dále se dělí:

a) Filozofie výchovy

  • Zkoumá etické otázky výchovy

Výchova jako předmět pedagogiky

Výchova 

  • = nezáměrné působení okolí (sociálního prostředí)
  • = záměrné působení vychovatele na jedince
  • = záměrné a cílevědomé působení na jedince s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho osobnosti
  • Celoživotní proces
  • Sebevýchova (nejvyšší forma výchovy)

Názory na výchovu:

1.Pedagogický optimismus 

  • Výchova utváří člověka

2. Pedagogický pesimismus 

  • Výchovou se člověk utvářet nedá

3. Pedagogický realismus

  • Člověka utváří výchova i ostatní faktory

Pojetí výchovy:

  1. Plně řízený proces učitele (Jan Amos Komenský, John Locke)
  2. Člověk je vychovávaný jako subjekt vlastního formování (John Dewey, Jean Jacques Rousseau)
  3. Výchova jako interakce mezi pedagogem a žákem

Styly výchovy:

1.Autokratický

  • kázeň, příkazy, zákazy
  • vyžadování úcty k autoritě
  • edukátor má malé pochopení pro potřeby a přání jedince
  • (edukátor= ten, kdo někoho vzdělává/vychovává- rodič, pedagog, trenér)

2. Liberální 

  • volná výchova
  • nejsou kladeny žádné požadavky na jedince
  • nedůslednost

3. Demokratická 

  • bývá označena jako nejvhodnější 
  • představuje určitou kombinaci výše uvedených stylů
  • edukátor podněcuje jedince k samostatné činnosti a podporuje jejich iniciativu
  • edukátor má přehled o přáních a potřebách jedince, má pro ně větší pochopení

Cíl výchovy a vzdělávání: 

  • Cílem výchovy a vzdělávání je dosáhnout plného všestranného rozvoje osobnosti

Formy výchovy:

1.Rodinná

  • je prvním společenským útvarem dítěte
  • Činitelé jsou rodiče – odpovídají za všestranný vývoj svých dětí
  • Plní citové funkce, pocit jistoty, pocit sounáležitosti, seberozvoj dítěte, funkci biologicko – reprodukční, ekonomickou funkci a ochrannou funkci 
  • Určuje i ostatní vztahy
  • Mohou vychovávat autokraticky, liberálně, demokraticky 

2. Školní

  • Škola je základní výchovně – vzdělávací institucí
  • Dítě se musí učit spolupráci, prohrávat, naslouchat

3. Mimoškolní 

  • Podílí se na ní především společenské organizace, kulturní zařízení, nebo hromadné sdělovací prostředky (tisk, rozhlas, film a televize)