Socializace osobnosti

  • ZÁKLADNÍ OBORY TEORETICKÉ PSYCHOLOGIE A SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
    • PŘEDMĚT
    • TEORETICKÁ: obecná, vývojová, osobnosti, psychopatologie, sociální psychologie 
      • SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE:
        • PŘEDMĚT: prožívání, chování a jednání člověka, které vzniká v důsledku vlivu soc. prostředí (příbuzná sociologii)
        • Aristotelés: „zoon politikon“
  • SOCIALIZACE:
    • celoživotní téma – záměrně i bezděčně
    • DEFINICE: postupná proměna člověka z bytosti biologické na bytost společenskou
      • tvorba přesvědčení, hodnot (dobré X špatné), norem (smím X nesmím), vědomostí a dovedností 
    • DRUHY:  
      • PRIMÁRNÍ: (rodina, školka, škola – vrstevníci)
        • výchova → city, adaptace, sebekontrola, sebedůvěra, hygienické a kulturní návyky
      • SEKUNDÁRNÍ: (dospělost, zaměstnání, svatba, potomci, důchod)
        • změny/nové role
    • RESOCIALIZACE: 2 pojetí
      • zpětné začlenění do spol. př.: po vězení (soc. Izolaci)
      • v pozdějších letech života → člověk se přizpůsobuje a učí novému chování
    • CÍL A ÚKOLY SOCIALIZACE – rozvinutí druhových vlastností, rozvinutí konkrétní přináležitosti, rozvinutí individuální zvláštnosti
      • ABSENCE SOCIALIZACE – vlčí děti nebo jiné případy extrémní sociální izolace (Amala a Kamala, Divý hoch z Aveyronu)
    • SOCIALIZAČNÍ ČINITELÉ:
      • instituce: rodina, škola, práce (hl. soc. prostředek v dospělosti)
      • osoby: členové rodiny, učitelé, vrstevníci, spolupracovníci
      • RODINA: zásadní role, funkce – soc. kontakty, citové vztahy (já jsem, já umím, já mám)
        • krize rodiny, DYSFUNKČNÍ (neplní nějakou funkci) a AFUNKČNÍ (nefunguje) rodina
      • ŠKOLA: socializační působení – zásadní obrat, soukromý/veřejný prostor, kritéria, normy
        • 5 ZÁKLADNÍCH ROVIN: poznat, splnit, přijmout hodnocení, prezentovat sebe sama, spolupracovat
      • VRSTEVNÍCI (+- 2 roky): puberta – adolescence, skupina vzniká bez zásahu dospělého
        • 3 kategorie: velké hromadné pospolitosti, konkrétní malé skupiny, důvěrná přátelství
      •  církev
  • SOCIÁLNÍ IZOLACE:
    • redukovaný počet soc. kontaktu, vyčlenění ze společnosti 
    • soc. vyloučení = EXKLUZE (př. vězení)
  • SOCIÁLNÍ ÚTVARY: 
    • SKUPINY: pravidelné dlouhotrvající vztahy, skup. vědomí „my“, spol. cíl a skupinové normy, hierarchie (struktura) vztahů, interakce-komunikace-působení
    • SESKUPENÍ: agregáty, davy, populace, veřejnost
      • chybí spol. identita + cíl + skupinové normy, komunikace v malé míře/vůbec
  • JEDINEC A SPOLEČENSKÁ SKUPINA: (zoon politicon), dlouhodobá závislost na druhých
    • SKUPINA: každé seskupení 2 a více osob (diáda) se skupinovým vědomím
    • základní znaky skupiny: interakce, spol. zájmy, reakce na problém, hodnoty, cíl, sounáležitost, organizovanost, časté soc. kontakty
    • VZNIK: situace → spol. cíl → interakce → diferenciace → uvědomění si vlastního členství a existence → ztotožnění se se skupinou
    • VÝVOJ (dynamika): diferenciace → soc. struktury (rozdíly mezi jednotlivci, různé pozice, popularita, osobní moc)
    • KLASIFIKACE SOCIÁLNÍCH SKUPIN:
      • VELKÉ: (více členů, ne bezprostřední kontakt, nemusí se znát, komunikační prostředky – schůze, shromáždění, školení; náboženská/hospodářská) a malé (do 30, vši se znají, primární socializace –rodina, přátelé, třída)
      • PRIMÁRNÍ: (převažují citová pouta  malé, osobní kontakt; rodina, přátelé) a sekundární (instrumentální pouta, někdy i primární vztahy; pracovní kolektivy)
      • FORMÁLNÍ: (předpisy, řády, pravidla, neosobní při *, malé i velké) a neformální (*spontánně, mohou se formalizovat)
      • REFERENČNÍ: (člověk ses ní identifikuje  velký vliv na chování) a členské  ideál: referenční je i členská
      • VLÁSTNÍ (členské) a CIZÍ (out-group) – sociální MARGINALIZACE (vykořenění – nečlenství ve skupině)
    • CITOVÁ POUTA: osobní vztahy, pocit bezpečí a důvěry
    • INSTRUMENTÁLNÍ POUTA: společný cíl (možná i antipatie/nepřátelství)
    • skupinové normy (požadavky na člena), odměny (sympatie, pochvala, souhlas), tresty (posměch, ironie, výčitky)
    • KONFORMITA: přizpůsobování se názorům a postojům skupiny, velké individuální rozdíly (skupina „tlačí“ ke konformitě)
  • STRUKTURA SOCIÁLNÍ SKUPINY:
    • SOCIOMETRIE: metoda měření vztahů ve skupině, Jacob L. Moreno (USA)
      • Morenův test – otázky: koho (ne)máš rád, s kým bys jel na dovolenou, u koho bys hledal pomoc
        • odpovědi: pozitivní a negativní volba, nic → vznikne sociogram/sociomatrice
        • výpočet sociometrického statusu: n obdržených voleb/n členů skup –1
    • SOCIÁLNÍ STATUS (pozice, místo ve skupině/společnosti během života se mění)
    • ROLE: jak se chovat v soc. pozici
      • více rolí → konflikt rolí:
        • rolové PŘETÍŽENÍ (neschopnost dostát všem povinnostem)
        • rolová DISPOZICE (předpoklad ke zvládnutí)
        • rolová DISTANCE (odmítnutí nám přisuzované role)
        • rolový TLAK (přílišná očekávání)
    • pozice dle popularity (populární, oblíbené, akceptované, trpěné, mimo stojící)
  • DALŠÍ ÚTVARY:
    • KOMUNITA: společenství, alternativní způsob života, nezávislost, spol. ideologie, kolektivizmus
      • kritika konzumní spol., Hippies, squatteři, amišská komunita
    • AGREGÁT: osoby spojuje jen prostorová blízkost
      • DAV: stejný podnět (cíl, osoba, událost)
        • davové chování (potlačení individuality – DEINDIVIDUALIZACE, primitivní instinkty, emoce > racionalita, zločinné chování, anonymita? – bez strachu ze sankcí), davová panika
        • KLASIFIKACE davů (útočné, únikové, získávací, expresivní)
      • INSTITUCE: způsob/systém jak se věci dělají, bez charakteru členství; školství, soudnictví
      • ORGANIZACE: útvar se členy, hierarchie, dělba práce, konkrétní cíl
      • sociální útvary, skupiny a seskupení, příklady seskupení

Člověk a společnost

  • POJEM SPOLEČNOST A JEHO POJETÍ:
  • pojem společnost těžko definovatelný, různá pojetí:
  1. a) lidstvo, lidské pokolení, lidský rod, lidská společnost v nejširším slova smyslu 
  2. b) etnikum 
  3. c) národ 
  4. d) civilizace
  5. e) komunita
  • TYPOLOGIE LIDSKÉ SPOLEČNOSTI:
  • ARCHAICKÁ SPOLEČNOST: život v menších tlupách, lovci a sběrači, bez shromažďování majetku
    • první společnost, nejstarší fáze lidské kultury
    • poté NEOLITICKÁ REVOLUCE – 7 tis. pnl 
  • TRADIČNÍ SPOLEČNOST: rozvoj měst a obchodu – další dělba práce
    • stavovské nerovnosti (šlechta, církev, poddaní) nebo kasty
    • značný vliv náboženství na formování hodnot
    • poté PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE – 18./19. stol.
  • MODERNÍ SPOLEČNOST: rozvoj zemědělství, průmyslu a dopravy
    • zdrojem obživy se více stává průmyslový sektor, objevy a vynálezy
    • poté TECHNICKÝ A VĚDECKÝ POKROK – 70. léta 20. stol. 
  • POSTMODERNÍ SPOLEČNOST: markantní vliv IT technologií a médií
    • úpadek dosud platných tradičních hodnot (např. význam rodiny)
    • individualismus
  • vyspělé státy – Evropa , S. Amerika
  • 3 CHARAKTERISTIKY: postindustriální, informační a medializovaná, konzumní
    • POSTINDUSTRIÁLNÍ – rozvoj terciárního sektoru
    • přesun do oblasti služeb a komunikačních technologií
    • změna profesní struktury, priorita teoretických znalostí (vliv na školství)
    • MEDIALIZACE – dominantní role médií v lidském společenství
      • INFORMAČNÍ REVOLUCE – obrovské množství informačních zdrojů, symbolem počítač a internet, usnadnění komunikace, odosobnění vztahů
    • KONZUMERISMUS – změna životního stylu
  • nárůst potřeby – obří nákupní centra, mírou úspěchu vlastnictví, znečišťování ŽP, vyčerpání zdrojů
  • vliv reklamy – manipulace
  • materialistické zaměření společnosti
    • „Mít nebo být?’’ – Erich Fromm 
  • SPOLEČENSKÉ PROCESY A ZMĚNY:
  • rozvrstvení společnosti; význam náboženství; trávení volného času; způsob komunikace; vztah k přírodě; význam vzdělanosti; funkce a význam a podoba rodiny; vztah k jiným kulturám; postavení žen 
  • REVOLUCE – rychlá a velká změna; chaos, násilí; politické – změna režimu (x vláda); jiné – neolitická, průmyslová, sexuální; VŘSR, Sametová revoluce; Čínská kulturní revoluce
  • EVOLUCE – pozvolná, pomalá změna
  • SOCIÁLNÍ DYNAMIKA – zkoumá změny a procesy ve společnosti
  • A. Comte – sociální statika (instituce) a sociální dynamika (vývoj)
  • KONCEPCE SPOLEČENSKÉHO VÝVOJE:
  • LINEÁRNÍ TEORIE – evoluce; historický vývoj – vzestupná přímka; Comte, Durkheim
  • CYKLICKÉ TEORIE – opakování uzavřených cyklů; vzestup a pád civilizací; O. Spengler; osm tzv. vysokých kultur: čínská, indická, babylonská, egyptská, antická, arabská, mexická a dnešní západní
  • INDUSTRIALIZACE A GLOBALIZACE:
  • INDUSTRIALIZACE – dříve 
  • GLOBALIZACE – dnes; neřízený proces ve společnosti (ekonomika, politika, ekologie, sociální oblast); bez kontroly; propojován národů; prohlubování vzájemné závislosti národů; 
  • příčiny: pokrok v dopravě, vývoj informačních a komunikačních technologií, liberalizace mezinárodního obchodu; 
  • klady – snadná a rychlá doprava, rychlé šíření informací, možnost studovat a pracovat v zahraničí, dostupnost zahraničních statků a služeb
  • zápory –  hrozba terorismu, šíření nemocí/organizovaného zločinu, krach místních firem a maloobchodů, příliv přistěhovalců
  • nadnárodní řetězce: Shell, McDonald, Coca Cola
  • FAIR TRADE – organizované hnutí, propaguje myšlenky udržitelného rozvoje a pomoci výrobcům a producentům v rozvojových zemích; prosazuje spravedlivé nepřemrštěné ceny a přijatelné pracovní podmínky; např.: káva, kakao, banány, čaj, cukr
  • SOCIÁLNÍ HNUTÍ:
  • kolektivní snaha o prosazení zájmů v určité oblasti
  • upozornění na společenský problém
  • návrh řešení, náprava nedostatků
  • legální i nelegální aktivity, např. dělnické hnutí, Hippies
  • DĚLNICKÉ HNUTÍ: s rozvojem industrializace, 18., 19. stol. 
    • zlepšení pracovních podmínek, navýšení mezd, zkrácení pracovní doby, nárok na dovolenou
  • HNUTÍ HIPPIES:
    • 60. léta, San Francisco, Pacifismus (Vietnam), mír, láska, svoboda; drogy; volná láska; Hair
  • SOCIÁLNÍ STRATIFIKACE: = sociální rozvrstvení; soc. vrstvy = stráty, hierarchické uspořádání soc. systému
    • NEROVNOST: důsledek naší rozdílnosti a odlišnosti; ,,lepší a horší’ 
      • druhy: biologická odlišnost – věk, pohlaví, barva pleti; sociální nerovnost – moc, prestiž, bohatství 
      • problém – diskriminační jednání
    • DISKRIMINACE: „špatná nerovnost’’ – rozdílný přístup k jednotlivým vrstvám
      • rasismus (národ, etnická skupina), ageismus (věk), genderová nerovnost (pohlaví), sexuální orientace, zdravotní stav
    • demokratická společnost – snaha o likvidaci diskriminace
  • SOCIÁLNÍ DISTANCE: propast (vzdálenost) mezi společenskými vrstvami, běžný jev (historicky)
  • STRATIFIKAČNÍ SYSTÉMY:
    • OTROKÁŘSKÝ: svobodní a otroci, jedna os. majetkem 2., zánik až v pol. 19 stol. (USA), novodobé otroctví – práce dětí (200 mil.), obchod s bílým masem
    • KASTOVNÍ: nepropustné kasty, do kterých se narodíme, Indie (kněží, vládci/bojovníci, svobodní, otroci + nedotknutelní)
    • STAVOVSKÝ: více propustné stavy, feudální středověká společnost
      • dnes přeneseně podle profese (př.: lékaři)
      • šlechta (řídí se TRIKOLÁTEM – příslušnost mezi plnoprávné domácí šlechtické rody)
      • duchovenstvo
      • třetí stav (řemeslníci, obchodníci, poddaní, nevolníci)
    • TŘÍDNÍ: marxistické hledisko 🡪 třídy vymezené vlastnictvím – buržoazie a proletariát, třídní boj, třídní vědomí, teorie soc. změny – revoluce
      • (Weber – postavení na trhu práce)
    • třídní struktura dnes:
      • VYŠŠÍ: horní vrstva – ústavní činitelé, podnikatelé/spodní – odborníci, vědci, střední podnikatelé
      • STŘEDNÍ: horní – malí podnikatelé, umělci, manažeři/spodní – úředníci, učitelé, velkofarmáři
      • NIŽŠÍ: horní – malí farmáři, střední manuální prac./spodní – nekvalifikovaní manuální prac.)
      • DEKLASOVANÍ (underclass)
  • SOCIÁLNÍ MOBILITA = společenský pohyb z 1 vrstvy do 2, větší rozsah než dříve
    • faktory vzestupu (vzdělání, kvalifikace, štěstí, manželství)
    • sestupu (nemoc, nedostatek kvalifikace, neschopnost, smůla)
  • SOCIÁLNÍ STATUS: pozice v soc. struktuře (spol. postavení), připsaný x získaný, ukazatele (moc, prestiž, profese, vzdělání, soc. kontakty, …)
  • SOCIÁLNÍ ROLE (očekávaný způsob chování, vyplívá ze statusu)
  • SOCIÁLNÍ PROBLÉMY ČESKÉ SPOLEČNOSTI: 
    • cizinci: romové – sociální vyloučení (omezený trh práce, nízká vzdělanost)
      • ASIMILACE (proces začleňování menší skupiny do větší, přejímání většinové kultury)
  • RASA: stejný biologický základ, 3–30 zákl. ras, obtížná hranice
    • APARTHEID – oddělení ras, JAR
    • Rasismus
    • rasy: europoidní (bílá), mongoloidní (žlutá), negroidní (černá)
      • míšenci (mestici = bílá+žlutá; mulati = bílá+černá; zambové = černá+žlutá)
    • ETNIKUM: původně kmen
      • národ – nejvýznamnější etnická skupina
      • ETNICITA – soubor faktorů kulturních, …; vlastní etnické vědomí
    • národnostní menšina může požadovat autonomii
    • melting pot (USA) = tavicí kotlík – představa nové civilizace promísením národnostních kultur

Rodina jako sociální skupina

  • RODINA JAKO SPOLEČENSKÁ SKUPINA: 
    • primární (prvořadá, první prostředí, do kterého se člověk dostává), neformální (vztah zde vzniká na základě citu, intimity a přátelství), malá sociální skupina
    • charakteristika: skupina lidí spojených příbuzenskými vazbami (malá)
    • právní základ – zdroj: občanský zákoník
    • PŘÍBUZENSTVÍ v rodině:
      • POKREVNÍ: na biologickém základě (máma – syn)
      • NEPOKREVNÍ: základem je sociální vztah (manželství, švagr – snacha)
  • FORMY MANŽELSTVÍ:
    • MONOGAMIE: 1 manžel/ka, legální
    • POLYGAMIE: více manželů/lek, dělení → POLYGYNIE = mnohoženství (Islám)/POLYANDRIE = mnohomužství (oblasti Tibetu, Indie, Nepálu)
    • BIGAMIE: uzavření manželství během trvání jiného, nelegální 
  • FUNKCE RODINY:
    • BIOLOGICKO – REPRODUKČNÍ: zajišťování lidského rodu, vytváří podmínky pro zdravý biologický rozvoj členů rodiny, především dětí
    • EKONOMICKÁ: zabezpečení hmotných potřeb, odpovědnost za materiální zajištění svých dětí (a obráceně) a také výuka vztahu k penězům
      • stát pomáhá ekonomicky slabším rodinám různými sociálními dávkami
    • SOCIÁLNĚ – VÝCHOVNÁ: cílevědomé, záměrné a dlouhodobé působení na děti, v souladu s jejich potřebami, zahrnuje přirozenou každodenní výchovu, převažuje učení příkladem – nápodoba a identifikace 
      • stát → škola
    • EMOCIONÁLNÍ: zakládá se na intenzivní citové vazbě mezi členy rodiny, důležité je vytvořit pro všechny členy pocit bezpečí, zázemí, lásky a sounáležitosti
      •  jestliže dítě něco provede, vždy by mělo mít v rodině někoho, kdo ho podrží – nezřekne se jej ani v případě, že dítě provede kriminální delikt
    • OCHRANNÁ
  • TYPY RODINY:
    • TRADIČNÍ: velká, vedoucí pozice – muž, žena péče o děti X MODERNÍ: slábne význam, žena – vlastní kariéra, muž – mateřská dovolená, v pozdějším věku, pár bez dětí
    • ORIENTAČNÍ: ta, do které se narodíme X PROKREAČNÍ: ta, kterou zakládáme
    • NUKLEÁRNÍ: malá, matka + otec + děti (úplná, neúplná, rekonstruovaná) X VELKÁ: min. třígenerační (prarodiče, rodiče a děti, příbuzenstvo)
    • ÚPLNÁ X NEÚPLNÁ X REKONSTRUOVANÁ: nový partner rodiče
  • SOUČASNÝ MODEL RODINY:
    • část funkcí plní stát – obranná, vzdělávací…
    • obecně spíše stále patriarchální (matriarchální, rovnostářská)
    • láska, ne spojení majetku
    • plánované rodičovství
    • izolovaná nukleární rodina
  • KRIZE RODINY: 
    • 2 důvody: rodina neplní dnes své základní funkce a rodí se více než umírá X  lidé jsou spolu spíš dobrovolně než kvůli pokrevnosti
    • SEKULARIZACE: zesvětštění → větší rozvodovost
    • ROZVODOVOST: dnes cca 50% , tolerované, snadná legislativa, rychlé → horší finanční situace, alimenty, nejvíce už 3–4 roky po svatbě
    • porodnost
  • JINÉ FORMY SOUŽITÍ:
    • KOHABITACE:  = nesezdaná soužití partnerů, „manželství na zkoušku“ – rostoucí trend (40 % párů)
      • rostoucí tolerance, dříve nemyslitelné
      • problém bydlení
      • manželství neodmítáno, v budoucnu plánováno
    • SINGLES:
      • nechtějí do vstupovat do manželství → kariéra, osobní záliby více sexuálních partnerů X osamělost a izolace
      • tlak vrstevníků, kteří v manželství žijí
      • CELIBÁT: zákaz manželství a sexuální aktivity pro duchovenstvo
    • REGISTROVANÉ PARTNERSTVÍ:
      •  právní překážka manželství, v ČR od 2006
      • homoparentalita, výchova a adopce dětí?
      • Švédsko, Nizozemsko, Dánsko, Španělsko, Norsko, většina Kanady…
  • FEMINISMUS JAKO IDEOLOGIE ŽENSKÉHO HNUTÍ:
    • dnešní feminismus – hnutí usilující o dosažení politické, ekonomické a sociální rovnosti m a ž
      • diskriminace žen jako problém k diskusi – na základě biologických rozdílů
    • VZNIK: 2. pol. 19. st. – původně problém volebního práva (Mary Wollstonecraft: „Obrana práv žen“: 1920 USA, 1923 VB – Suffražetky (Emmeline Pankhurst)
    • dnes: stejné mzdy ?, zastoupení na kandidátkách, potraty, zneužívání žen, domácí násilí
    • teorie genderových: rozdílů/ nerovnosti/ útlaku
  • Typy feministických teorií, rozdíl, nerovnost, útlak
  • GENDER: (lat. genus), kulturní rozdíly mezi ženy a muži, sociální rozdíly pohlaví
    • není univerzální (liší se v různých dobách a společnostech) x pohlaví (univerzální)
    • princip a podstata: nerodíme se jako muži a ženy ale učíme se tak chovat  *očekávání
    • GENDEROVÉ VZORCE: rozdílné pro chlapce a dívky
      • chlapci – silnější, racionálnější, agresivnější, dominantnější
      • dívky – méně silné, emotivní, submisivnější, dokonalá matka??
      • ve škole: preference předmětů, výběr jiných oborů  změna dnes (feminističtější?)
      • profese, domácnost……, příklady genderové nerovnosti (jiné pracovní ohodnocení)
    • Gender Studies o.p.s. – činnost
    • Eventuálně sexualita, její formy – homo, hetero, trans, bi………….
    • sexuální revoluce (60. a 70. léta)

Interakce a komunikace mezi lidmi

Interakce a komunikace mezi lidmi. Pojem komunikace, historický vývoj, druhy komunikace, sociální poznávání, konflikty a jejich zvládání, asertivita

  • KOMUNIKACE:
    • z latinského communico – sdílet, svěřovat se
    • prostředkem nejčastěji jazyk
    • slouží k: dorozumívání 
      • sdělování informací, myšlenek, názorů a pocitů mezi živými bytostmi
    • výměna informací – základní lidská potřeba
      • nemožnost/nedostatek komunikace – vznik psychické deprivace/choroby
    • SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE/INTERAKCE: proces, v jehož rámci dochází k přenosu informací z jednoho sociálního subjektu na jiný
  • HISTORIE KOMUNIKACE:
    • 5 EPOCH ROZVOJE KOMUNIKACE:
      • Epocha znamení a signálů: pravěk, dorozumívání pomocí primitivních signálů, znamení a omezených znaků
        • krátká a jednoduchá sdělení
      • Epocha mluvení a jazyka
      • Epocha psaní: starověk, sdělení pomocí znaků – vynález abecedy
        • akustické vnímání nahrazeno vizuálním
        • písmo (přenos a archivace informací)
      • Epocha tisku: středověk, 15.století – Johannes Guttenberg, vynález knihtisku 
        • vytvoření většího počtu kopií
      • Epocha masové komunikace: novověk
    • MASOVÁ KOMUNIKACE: sdělení produkují a rozšiřují masmédia
      • PŘÍČINY: 19. století: rozmach tisku
        • 1. pol. 20. století: rozšíření filmu, rozhlasu a televize
      • ZNAKY: jednosměrná (bez zpětné odezvy)
        • příjemce anonymní/žádný, skupina příjemců je různorodá
  • STRUKTURA (PROCES) KOMUNIKACE:
    • PROCES: komunikátor sdělení symboly (komunikační kanál) příjemce ( reakce)
      • KOMUNIKÁTOR = řečník/pisatel, vysílá zprávu/sdělení
      • KOMUNIKÉ: obsah sdělení
      • symboly: řeč, písmo
      • KOMUNIKAČNÍ KANÁLY: řečový, písemný, sms, e-mail
      • příjemce = recipient, přijímá vyslanou zprávu KOMUNIKANT
    • KONTEXT: 
      • situace, ve které komunikace probíhá
      • VNITŘNÍ SLOŽKA (to co se odehrává v nás, jak na nás informace působí)
      • VNĚJŠÍ SLOŽKA (prostor, kde se nacházíme, lidé a jejich chování, čas, …)
    • KOMUNIKAČNÍ ŠUM: 
      • doprovází, narušuje a zkresluje komunikační proces
      • PŘÍČINY ŠUMU: 
        • fyzické: hluk, porucha telekomunikační sítě
        • fyziologické: vady zraku, sluchu, výslovnosti
        • psychologické: předpojatost, klamné úsudky, uzavřenost, emoce
        • sémantické: odlišný jazyk, používání slangu/argotu/cizích termínů
  • ZÁKLADNÍ TYPY KOMUNIKACE: 
    • MEZIOSOBNÍ = INTERPERSONÁLNÍ: vzájemná komunikace mezi dvěma nebo více jedinci
    • SKUPINOVÁ: vzájemná v menší skupině
      • komunikační sítě: každý s každým, kruh, vidlice, řetěz, hvězdice
      • KRUHOVÁ – každý komunikuje s každým
      • ŘETĚZOVÁ – zpráva předávána od jedince k jedinci
      • OHNISKOVÁ – jedna osoba mi hlavní postavení, od ní informace vycházejí a k ní se informace vracejí (např. učitel a žáci při vyučování)
    • MASOVÁ: velká skupina, bez zpětné vazby
  • DALŠÍ DĚLENÍ KOMUNIKACE:
    • VERBÁLNÍ (slovní komunikace)
    • NEVERBÁLNÍ (mimoslovní): 
      • prostředky: 
        • PARALINGVISTIKA: hlas, intonace, přestávky, dikce, rychlost
        • MIMIKA: proměny v lidském obličeji změna výrazu
          • odráží náš vnitřní psychický stav (pocity empatie, antipatie, zlosti, radosti, smutku…)
          • horní polovina obličeje – spíš negativní emoce X dolní polovina obličeje – spíše pozitivní emoce
          • VIZIKA: komunikace očí (délka očního kontaktu, pohyb očí/obočí)
        • PROXEMIKA: komunikace založená na posuzování vzdálenosti mezi komunikujícími osobami
          • PROXEMICKÉ ZÓNY:
            • INTIMNÍ ZÓNA: vzdálenost asi kolem 30 cm
              • pouze naši intimní přátelé, rodina, můžeme se navzájem se dotýkat
            • OSOBNÍ ZÓNA: cca 75 cm (35-120 cm)
              • přátelský kontakt, možnost eventuálních dotyků
            • SOCIÁLNÍ ZÓNA: asi 2 m (120-360 cm)
              • neosobní jednání, obchodní či služební styk, komunikace ve skupině 
            • VEŘEJNÁ ZÓNA: 3,5 do 7 m (>360 cm)
              • nepříliš osobní komunikace, která neumožňuje debatu/řešení problémových situací
        • POSTURIKA: postoj a držení těla
          • komplexním držením těla, napětím nebo uvolněním, nakloněním, polohami rukou, nohou, hlavy, směrem natočení těla
          • signalizuje emoční stav, stupeň zaujetí, postoj k partnerovi a jeho sdělení
        • GESTIKA: základním prvkem gesta = pohyby rukou, hlavy, nohou
          • zastupují slovní projev, zvyšují názornost řečeného
          • KINEZIKA – pohybová stránka komunikace, charakteristické pohyby člověka (styl chůze)
        • HAPTIKA: komunikace prostřednictvím doteků, hmatů
          • doteky mají různé významy – formální, neformální, přátelské, intimní…
          • nejčastější dotek – podání ruky
        • IMAGE + PROSTŘEDÍ
      • kulturní rozdíly: KONTAKTNÍ (Italové, Francouzi, Japonci, Španělé, Jihoameričané) X NEKONTAKTNÍ (Američané, Australané)
    • SYMETRICKÁ X ASYMETRICKÁ (účastníci mají rozdílné sociální postavení (nadřízený-podřízený)
    • HARMONICKÁ X KONFLIKTNÍ
    • soutěživá (kompetitivní) X spolupracující (kooperativní)
    • FORMÁLNÍ X NEFORMÁLNÍ
  • KOMUNIKAČNÍ STYLY:
    • dvě komunikační roviny – racionální X emoční
    • KONVENČNÍ: u pozdravů, seznamování, lichotek, poklon
      • hrají zde roli emoce – upravují se podle obsahu diskuze
    • KONVERZAČNÍ: funkcí stylu je výměna informací, názorů, sebeprosazení, pobavit (konverzace při jídle, diskuze, společenská zábava)
      • citové projevy – pozitivní 
    • INTIMNÍ: 
      • citové projevy – výrazné, pozitivní/negativní.
    • RÉTORIKA
  • STYLY KOMUNIKACE:
    • MANIPULACE V KOMUNIKACI: nepřímo agresivní, snaží se druhé skrytě ovládat
      • emoční vydírání, nenápadně porušuje práva druhých
      •  
    • komunikační fauly
    • Konflikt, druhy konfliktu, řešení
    • PASIVITA: člověk ustupuje, přijímá myšlenky, pocity, potřeby a názory druhých (vzdává se svých vlastních)
      • pocit ztráty vlastních hodnot
      • neúčinná, ničeho nedosáhneme
    • AGRESIVITA: předkládání svých myšlenek, názorů…, vynucování si jejich přijetí druhými
      • nežádoucí – vyvolává buď protiútok nebo pasivitu
    • ASERTIVITA: zdravé, přiměřené sebeprosazení
      • INTERAKTIVNÍ – umožňuje vyjádřit vlastní myšlenky, pocity…, přijímá myšlenky pocity a potřeby druhých
  • INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY:
    • SPOLEČENSKÉ VZTAHY: vztahy mezi malými a velkými skupinami sociologie
    • OSOBNÍ/MEZILIDSKÉ VZTAHY: vztah člověka k člověku sociální psychologie
  • SOCIÁLNÍ PERCEPCE:
    • vnímání a poznávání druhých lidí
    • proces vnímání v němž z vnějších projevů druhého člověka usuzujeme jeho vnitřní charakteristiky
    • sociální vnímání + hodnocení vnímaného
    • SUBJEKTIVNÍ X VÝBĚROVÉ
    • ZPŮSOBY POZNÁVÁNÍ DRUHÝCH:
      • VERBÁLNÍ:
      • NEVERBÁLNÍ:
    • PRVNÍ DOJEM
  • CHYBY PŘI SOCIÁLNÍ PERCEPCI:
    • zdrojem chyby je pozorovatel:
      • HALO EFEKT: jedna vlastnost zastíní ostatní, chyba prvního dojmu, ovlivnění prvním nápadným rysem
      • LOGICKÁ CHYBA: některé vlastnosti logicky souvisejí (vysoký a statný muž – energický, odvážný, rozhodný)
      • EFEKT SOCIÁLNÍHO POSTAVENÍ: např. přisuzujeme vlastnosti obvyklé této profesi
      • EFEKT SHOVÍVAVOSTI: přehlížení vlastnosti
      • SOUKROMÁ TEORIE OSOBNOSTI: má-li někdo vlastnost X, musí mít také vlastnost Y
      • PROJEKCE (autoprojekce): tendence posuzovat druhého dle sebe
      • PŘEDSUDKY STEREOTYPY: zkreslující a zjednodušující způsob vnímání druhých, není z naší zkušenosti
        • usnadňují orientaci (rychlé zpracování, zkreslení)
        • nelze aplikovat na každého jednotlivce
        • AUTOSTEREOTYPY: členové skupiny si vytváří sami o sobě
          • obvykle idealizované
        • HETEROSTEREOTYPY: členové skupiny vytváří o jiných soc. skupinách
          • kritické, odsuzující