století př. n. l. – 529 n. l. (uzavření Platonovy univerzity)
DĚLÍ SE DO TŘÍ ETAP
Předsokratovské období (7-5 stol. p.n.l)
Klasické období (5-4 stol. p.n.l)
Helénistické období a pozdní antiky (4-1 stol. p.n.l)
Principy
Svět má řád, kterému vše podléhá i člověk- tento řád se nazývá logos
Člověk má rozum, díky němuž je schopen racionálně uvažovat a poznávat
Předsokratovské období
-Filozofie přírody
-Základní ideou je ARCHÉ= pralátka, základ, ze kterého vše vzniklo
NEJVÝZNAMĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ
Milétská škola- THÁLES Z MILÉTU
Matematik, astronom
Tvrdil, že arché je voda a že z ní vše vzniklo. Vesmír je bublina. Uprostřed té bubliny je Země. Celá bublina pluje na oceánu
Vyznával panteismus (mnohobožství) – „Svět je plný bohů“
PYTHAGORAS ZE SAMU
Jako první se označil filozofem a svět nazval kosmem
Pythagorova věta– Součást obsahu čtverců nad odvěsnami se rovná obsahu čtverce nad přeponou pravoúhlého rovinného trojúhelníku
ČÍSLO je základ všeho, určuje řád a vztahy ve světě, rozměr kosmu
Číslo 1= podstata všeho, 7=zdraví, 8= láska, 10= dokonalost
Mezi čísly panuje harmonie
Věřil také v převtělování– Duše je nesmrtelná a s každým převtělením se očišťuje. Cílem je duši vysvobodit z tohoto koloběhu a plně ji očistit
PYTHAGORSKÁ ŠKOLA
Měla znaky bratrstva- při vstupu museli odevzdat majetek, nosili stejné šaty
Slib skromného zdrženlivého a zpytování svědomí
Pythagoras přednášel hlavně v noci
Uzavřená v roce 529 císařem Justiliánem
HERAKLEITOS Z EFEZU
Temný filozof
Logos = společný prvek všeho, vše je řízeno rozumem
Podstatou světa je oheň, který se rozněcuje a zhasíná. Je příčinou vzniku, zániku a neustálé změny věcí. Věci se mění ve své protiklady a pak zanikají, tak jako vzněcuje a zhasíná oheň. Vznícení započíná změnu v protiklad, která je dokončena zhasnutím. V tomto koloběhu panuje mezi protiklady harmonie. = DYNAMICKÁ KONCEPCE JSOUCNA
To co je na protikladech zlé, umožňuje i to dobré: „Nemoc činí zdraví příjemným a dobrým, hlad nasycení, únava odpočinek.“
Svět je neustálá změna a jeho podstatou je dění
citáty:
„Pantha rhei“ = vše plyne (nic není definitivní a stálé, všechno se proměňuje) „Dvakrát nevstoupíš do stejné řeky“- řeka, do které vstoupíš podruhé není nikdy stejná ( voda stále proudí) a ani člověk není stejný, mění se, získává zkušenosti
ELEATÉ= zabývali se vztahem mezi pravým poznáním a pouhým zdáním
Epistémé=pravé poznání – výsledek práce a rozumu
Doxa= klam smyslů
PARMENIDÉS
Monismus- vše lze odvodit na základě 1 principu
Jediné pravé poznání je rozumové
Existuje jediné bytí – neměnné, nedělitelné, nebytí neexistuje a tím neexistuje ani pohyb- je jen pouhým zdáním
ZENÓN Z ELEJE
Žák Parmenida
Aporiemi= důkaz neexistence pohybu
4 paradoxy
Achilles a želva= Když chce Achilles dohnat želvu v bodě A, želva už je v bodě B. Když chce Achilles dohnat želvu v bodě B, želva už je v bodě C. Achilles zmenšuje vzdálenost mezi nimi, ale želvu nikdy nedožene.
Letící šíp= pozorujeme-li šíp v jakýkoli okamžik jeho pohybu, je na jednom místě, v němž je v klidu. Je-li v klidu v každém okamžiku, je v klidu v čase. Znamená to, že se nepohybuje.
Atomisté – reagovali na problém bytí/nebytí, pohybu/klidu
DÉMOKRITOS
Žák Leukippa (založil a formuloval základní myšlenky atomismu + pojem determinismus- logický zákon dostatečného důvodu- nic se neděje nadarmo, vše se děje nutně
Zabýval se jsoucnem, to viděl v jednotě atomů a nejsoucno představovalo prázdno, ve kterém se atomy pohybují.
Spojováním atomů i vznikají věci i lidské duše= směs atomů a prázdna
Spojení je vždy jen dočasné
KLASICKÉ OBDOBÍ
Filozofie se začíná obracet k člověku
Sofisté= učitelé moudrosti
Slibovali, že naučí lidi mluvit, myslet a jednat, aby mohli být politiky. Za své služby si brali peníze.
Nevěřili v absolutní pravdu a její poznání – pravdu má ten, kdo dokáže svou pravdu nejlépe obhájit nebo o ní přesvědčit posluchače
Gnozeologický relativismus= nelze dosáhnout trvale platného poznání
SOKRATES (469 – 399 př. n. l.)
Kritizoval sofisty za to, že si nechali platit za své služby
Sám nic nenapsal, o jeho myšlenkách víme z díla „Platonovy dialogy“, které napsal jeho žák Platon
METODA DIALOGŮ– chodil po Athénách a rozmlouval s lidmi. V dialogu kladl své protistraně otázky tak dlouho, dokud si dotyčný neuvědomil své nevědomí o daném problému. Dalšími otázkami pak přivedl dotyčného ke správné definici a pochopení daného pojmu.
Např. – Co je spravedlnost a nespravedlnost? Položí několik otázek, člověk si uvědomí, že to neví. Dalšími otázkami mu pomůže pojmy definovat a dotyčný tak začne jednat.
„Nelze jednat nespravedlivě, když víme, co je spravedlnost.“
Zabýval se etikou- hlavní cíl lidí by mělo být dosažení blaženosti, té lze dosáhnout jen ctnostným životem. Nejdůležitější ctnosti- moudrost, skromnost, statečnost, spravedlnost
„Vím, že nic nevím“ (naše poznání je vždy jen částečné)
PLATÓN (427 – 347 př. n. l.)
Žák Sokrata
Jeho vlastní jméno bylo Aristokles, „pseudonym“ Platon znamenal široký v zájmech i vědomostech
387 p. n. l. založil v Athénách Akademii
Poznat můžeme pouze rozumem
Rozpomínání – Lidská duše existuje ještě předtím, než se vtělí do lidského těla, je nesmrtelná. Učení a poznání je podle Platona rozpomínání duše na to, co už dávno zná a co prožila za všechna vtělení. Duše je tedy odrazem ideálního světa, vše ostatní je jen nedokonalý odraz světa ideí.
Duše před vtělením nazírala na ideje, na které se může rozpomenout, když se očistí od smyslů- → Duše je spojena s idejemi rozpomínáním= ANAMNEZIS
Přírodní věci=svět jsou obrazy idejí, podílejí se tak na nich = METHEXIS
Duše = já poznává svět pomocí zkušeností
Učení o duši
– duše je rozložena na 3 části v těle:
– Myšlení (hlava – nejvyšší část duše, která je nesmrtná)
– Vůle (hruď – smrtelná část, zaniká s tělem)
– Žádostivost (podbřišek – smrtelná část)
SPŘEŽENÍ S 2 KOŇMI A KOČÍMI
Kočí symbolizuje rozum
Bílý kůň vyšší city a vůli
Černý kůň vášně a pudy
Každá duše má dané vlastnosti v jiném poměru
VLÁDCI= mají duši, u které převládá rozum, je schopna poznat ideje
STRÁŽCI= převládají vášně a pudy, chtěli by poznat ideje, ale nedaří se jim to
VÝROBCI= převládá vášeň a pudy, nechtějí poznat ideje
2 SVĚTY
Skutečný svět= svět idejí (dokonalý, věčný), náš svět/smyslový je pouze odrazem světa idejí (je nedokonalý a není skutečný)
Pravzory-ideje žijí ve světě idejí, jsou trvalé a nezávislé na čase a prostoru
Náš svět je napodobeninou a stínem světa idejí
Měli bychom se odpoutat od smyslového světa a usilovat o poznání idejí
Nejvyšší idea= dobro
Podobenství o jeskyni
Lidé jsou připoutáni ke stěně v jeskyni a pozorují stíny/ obrazy skutečného světa, které jsou vidět za ohněm. Jeden z vězňů se odpoutá a dostane se ven z jeskyně, kde vidí skutečný svět. Uvědomí si pravé poznání a to, že co dosud pozoroval, něco, co nebylo skutečné.
Díla
– Obrana Sokrata (o Sokratově smrti)
– Georgias (o podstatě řečnictví)
– Politeia = Ústava (o spravedlnosti) – rozdělení společnosti na 3 skupiny
– Symposion – hostina (o lásce, dobru a krásnu)
– Menon (o podstatě poznání)
– Timaion (výklad přírody – přírodní filozofie)
– Faidon (o nesmrtelnosti lidské duše, popsaná smrt Sokrata)
ARISTOTELÉS (384 – 322 př. n. l.)
Žák Platona a zároveň jeho největší kritik
Vychovával Alexandra Makedonského
Cca 335 p. n. l. v Athénách založil školu- LYKEION , byla to škola peripatetická- filozofování se odehrávalo při procházkách
Zavedl jednotu času, místa a děje do literatury
Věci jsou složené z látky a formy, látka je stálá, ale forma se mění. Pohyb je proces při němž dochází k tomu, že látka nabírá formu
Hylémorfismus= popisuje 4 příčiny jsoucna
látková (z čeho něco vyrobíme)
tvarová (představa/ tvar co vyrobíme)
účinná (to, co působí na to, abychom vyráběli, např. člověk)
účelová (k čemu je věc určená)
ZOON POLITIKON= člověk je tvor společenský
Člověk by měl dosáhnout stavu blaženosti = nejvyššího dobra
Založil analytiku = logiku učení, jak právně uvažovat
kategorie-substance (podstata), kvantita (kolik), kvalita (jaké), vztah (k čemu), místo, čas, činnost (co dělá), trpnost (co se jí děje), poloha, vlastnictví
POJEM= základní jednotka lidského myšlení
Od obecného ke konkrétnímu → nejprve někam zařadím, poté odlišuji
zvíře → savec →kočka →bengálská
Soud = spojení několika pojmů dohromady
Jsou kladné nebo záporné
Úsudek= spojení několika soudů
Lidé jsou smrtelní → jsem člověk → jsem smrtelník
Důkaz = spojuje několik úsudků
To, co chceme dokázat, musí být samo dokazatelné. Tím se dostaneme na nejobecnější úroveň, kterou pak dál nelze dokázat
To, co je, nemůže zároveň v témže ohledu nebýt
Premisy- z nich vychází úsudky
Díla
– Organon (spisy o logice) – Fyzika, O nebi, O vzniku a zániku, O duši (přírodovědné spisy) – Politika (politické spisy) – Etika Nikomachova (syn Aristotela) – 10 knih s etickými spisy – Metafyzika (spisy o obecných příčinách věcí) = kritika Platónovy nauky o idejích
Helénistické období
Dochází k mísení kultur a jejich myšlenek
Snaží se nalézt odpověď na otázku „Jak správně žít?“
Několik směrů
Stoicismus
Chápe filozofii jako jednotu logiky, fyziky a etiky
Logika= pravdivé je to tvrzení, které nelze vyvrátit
Fyzika= svět funguje na principu pasivním a aktivním
Etika
Žij ve shodě s přírodou a žít ctnostně a rozumně
Požadovali spravedlnost a lásku pro všechny
Lidé by měli žít asketicky- nelpět na věcech, kterých nemůžeme dosáhnout/mít
Lidé jsou ovládaní emocemi a afektem, od čehož by se měli odprostit/ osvobodit (stav ataraxie) a jednat klidně
Vrcholem je, když se člověku podaří odprostit od vnějšího světa a vášní a pudů
Epikureismus
Epikurejci založili Epikurovu zahradu, v níž filozofovali
Logika= jak zabránit omylům
Fyzika- atomy se mohou svobodně odchýlit
Etika= jak správně žít
Hédonismus= dosažení slasti
Úkolem člověka je dosažení slasti
Člověk by si měl uspořádat život podle hierarchie slastí od těch trvalých, nadřazených méně trvalým
Pokud chce být člověk šťastný, musí se zbavit strachu
EPIKÚROS ZE SAMU
SKEPTICISMUS
Pravé poznání je nemožné
Skeptici vše zpochybňovali a poukazovali na omezenost poznání
PYRRHON Z ÉLIDY
Povaha věcí je nepoznatelná – poznáváme je jen takové, jaké se nám jeví. Pokud jsou nepoznatelné, měli bychom se zdržet úsudku a nic o nich netvrdit. Tím získáme klid.
Spravovat Souhlas s cookies
K ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení používáme technologie, jako jsou soubory cookie. Děláme to, abychom zlepšili zážitek z prohlížení a zobrazovali personalizované reklamy. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.