Didaktický test z matematiky

Úvod

Jak se nejlépe připravit na didakťák? Odpověď je jednoduchá- didaktické testy si stačí pravidelně vypracovávat, aby si student zvykl na jejich strukturu, naučil se je rychle vyplnit a také si zapamatoval nové věci z nich.
No jo, ale co když si nevíme s nějakou úlohou rady? Od toho je tady Filip, který si s váma projde všechny úlohy a u všech vysvětlí jejich postup.
Použije k tomu jarní didaktický test z roku 2022, který najdete zde:

1. zadání

Je dán interval A a množina B:
A = ⟨−5; 5)
B = {𝑥 ∈ R; −8 ≤ 𝑥 < 3}
Určete A ∩ B.

2. zadání

3. zadání

Pouze pětina vyprodukovaných PET lahví se nevytřídí. Z vytříděných PET lahví se 70 % recykluje. (Nevytříděné lahve se nerecyklují.)
Vypočtěte, kolik procent vyprodukovaných PET lahví se recykluje.

4. zadání

5. zadání

6. zadání

7. zadání

8. zadání

8.1 Určete obě souřadnice průsečíku P[𝑝1 ; 𝑝2 ] grafu funkce 𝑓 se souřadnicovou osou y.

8.2 V kartézské soustavě souřadnic Oxy sestrojte graf funkce 𝑓. Na grafu funkce vyznačte alespoň tři mřížové body.

9. zadání

Funkce 𝑔: 𝑦 = 𝑥(𝑥 − 36) je definována pro všechna 𝑥 ∈ R.
Vrcholem grafu funkce 𝑔 je bod V[𝑣1 ; 𝑣2 ].
Určete první souřadnici 𝑣1 vrcholu V.

10. zadání

11. zadání

12. zadání

V aritmetické posloupnosti s diferencí 𝑑 = 15 je šedesátý člen 𝑎60 = 340.
Určete
12.1 první člen 𝑎1 ,
pořadí 𝑘 nejmenšího kladného členu posloupnosti (𝑎𝑘 > 0).

13. zadání

Robůtek se pohybuje po spirále. Nejkratší dobu stráví na prvním oblouku spirály. Časy strávené na dalších obloucích se postupně prodlužují. Rozdíl časů strávených na kterýchkoli dvou po sobě jdoucích obloucích je konstantní. První dva oblouky překoná robůtek za 32 sekund, samotný čtvrtý oblouk také za 32 sekund.
Vypočtěte čas, který robůtek stráví na pátém oblouku.

14. zadání

Jedna korunová mince váží 3,6 gramu a jedna pětikorunová mince váží 4,8 gramu. V kasičce jsou pouze korunové a pětikorunové mince. Dohromady mají hodnotu 81 korun a váží 120 gramů.
Užitím rovnice nebo soustavy rovnic vypočtěte celkový počet mincí v kasičce.

15. zadání

𝐾 je přirozené číslo (𝐾 ∈ N),
𝑀 je o 4 větší než 𝐾,
𝑃 je aritmetický průměr 𝐾 a 𝑀.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (15.1–15.3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).
15.1 Pro každé 𝐾 ∈ N je číslo 𝑀 sudé.
15.2 Pro každé 𝐾 ∈ N je součet 𝐾 + 𝑀 dvakrát větší než 𝑃.
15.3 Pro každé 𝐾 ∈ N je součet 𝐾 + 𝑀 větší než 2𝑃.

16. zadání

Letadlem do Bruselu cestovaly pouze dospělé osoby. Mezi cestujícími bylo o třetinu více žen než mužů. Každý cestující měl pouze jedno zavazadlo. Zavazadla všech cestujících byla zvážena: aritmetický průměr hmotností zavazadel žen byl 18,30 kg a zavazadel mužů 14,80 kg.
Jaký byl aritmetický průměr hmotností zavazadel všech cestujících v letadle?

17. zadání

Pro kterou z následujících nerovnic je množinou všech řešení v oboru R prázdná množina?

18. zadání

19. zadání

V jakém poměru je objem prvního válce ku objemu druhého válce?
A) 1 ∶ 1
B) 5 ∶ 4
C) 25 ∶ 16
D) 125 ∶ 64
E) v jiném poměru

20. zadání

V jakém poměru je obsah osového řezu prvního válce ku obsahu osového řezu druhého válce?
A) 1 ∶ 1
B) √5 ∶ 2
C) 5 ∶ 4
D) 25 ∶ 16
E) v jiném poměru

21. zadání

22. zadání

23. zadání

V balíčku je 10 karet, z nichž právě 4 karty jsou esa. Z balíčku náhodně vybereme 5 karet.
Jaká je pravděpodobnost, že mezi vybranými pěti kartami budou právě 3 esa?
A) 1/42
B) 2/21
C)3/5
D) 5/21
E) jiná hodnota pravděpodobnosti

24. zadání

V geometrické posloupnosti je třetí člen 𝑎3 = 2 a čtvrtý člen je o 3 menší než třetí člen.
Jaký je součet prvních tří členů uvedené geometrické posloupnosti (𝑎1 + 𝑎2 + 𝑎3 )?
A) −3
B) 6
C) 15
D) 26
E) jiný součet

25. zadání

Ke každému bodu A (25.1–25.2) přiřaďte interval (A–F), v němž leží hodnota jeho chybějící souřadnice 𝑎1 .
25.1 Jsou dány body A[𝑎1 ; 4] a B[7; −2]. Střed S úsečky AB má obě souřadnice stejné.
25.2 Jsou dány body A[𝑎1 ; 0], B[3; −2] a C[1; −1]. Přímky AB a BC jsou na sebe kolmé.
A) ⟨−7; −5⟩
B) (−5; −2⟩
C) (−2; 1⟩
D) (1; 3⟩
E) (3; 6⟩
F) v žádném z uvedených intervalů