Úvod

Písemná práce z českého jazyka, maturitní slohová páce nebo jednoduše slohovka, může být pro někoho velkým strašákem, pro jiného záchranným kruhem při maturitě z češtiny. Tvoří ale neodmyslitelnou část maturitní zkoušky z českého jazyka, spolu s didaktickým testem a ústní částí. My se vám v následujících odstavcích pokusíme shrnout to nejdůležitější a poradit vám, jak to zvládnout co nejlépe.

Jaké jsou náležitosti slohovky?

Co je bezpochyby společné pro všechny maturitní slohové práce, ať už jsou psány v jakémkoli slohovém útvaru, je jejich rozsah a doba, kterou máte na jejich napsání.

Každá slohovka by měla mít minimálně 250 slov, jinak by vám práci nemuseli uznat. Nemějte ale obavy, že to nestihnete, času na psaní máte dost. Celkem je na práci 110 minut, do kterých se počítá i přečtení zadání, promyšlení tématu, rozvržení práce a samotné psaní.

Novinkou od roku 2021 je zadávání slohových prací. Předtím byla zadání od Cermatu a byla jednotná pro všechny školy. Nyní je však na každé střední škole, aby si určila, jak bude zadání slohových prací vypadat. To znamená, že každá škola může mít jiný počet zadání a také se může lišit výběr slohových útvarů, které se v zadání objeví. Proto doporučujeme si informaci VČAS ověřit u vašich vyučujících češtiny, nebo u vedení školy.

Co obsahuje zadání?

V zadání byste měli najít NÁZEV tématu. Dále pak ZPŮSOB ZPRACOVÁNÍ, tedy v jakém slohovém útvaru by měla být práce napsaná (článek, vyprávění, zpráva, úvaha, atd.) nebo vymezení KOMUNIKAČNÍ SITUACE. Ta stanovuje, komu je text určený a v jakém prostředí má fungovat. Je-li soukromý, veřejný, pro kamaráda, pro úředníka na, kterému posíláte stížnost, pro noviny nebo do odborné učebnice. S tím jde ruku v ruce i vhodné použití jazykových prostředků odpovídajících danému slohovému útvaru. (Zda u úředního dopisu použijete vhodné oslovení- Vážená paní / vážený pane a ne Čau kámo, hele potřeboval bych tohleto...) V zadání můžete nalézt i krátký text, který můžete použít ve své práci, nebo se jím jen inspirovat. (Jak se dozvíte, níže, pokud text použijete, nebude se vám počítat do celkového počtu 250 slov) V zadání se může objevit i tabulka, graf či obrázek. Je u nich vždy uvedeno, jak mají být použity v práci, máte- li je začlenit a čerpat z nich informace, nebo slouží jen jako inspirace.

Co se hodnotí ?

Hodnotí se, zda vytvoříte souvislý, smysluplný, myšlenkově ucelený a strukturovaný text ( rozdělený na odstavce). Také se hodnotí to, nakolik maturant splnil zadání / téma a jestli použil vhodné jazykové prostředky odpovídající zadanému slohovému útvaru. (Jestli jste si v zadání vybrali zprávu, ale ve výsledku nepsali oznámení nebo jestli jste ministra ve stížnosti oslovili : "Brý tro frajere tam nahoře, fakt mě žere zdražení jízdného, udělej s tím něco... dík kámo", namísto použití formálního jazyka a oslovení) V poslední řadě se hodnotí i to, zda jsou v textu v pravopisné chyby. Dále to, jakým způsobem jste vytvořily věty a jak na sebe v textu navazují.

Na co si dát pozor ?

Obecně doporučuji si práci dobře promyslet a rozvrhnout. Dejte si tedy pozor na čas. Hlídejte si kolik vám zbývá do konce a také to, jestli stíháte práci napsat tak, aby v ní bylo vše, co v ní být má (jestli jste napsali práci podle formální struktury / kompozice daného útvaru- má úvod, stať a závěř např.).

Dbejte na to, abyste dodrželi i všechny náležitosti daných útvarů- jestli je ve vyprávění zápletka, v úvaze jsou otázky, myšlenky a argumenty logicky zpracované, opodstatněné atd.

Práci si před odevzdáním ZKONTROLUJTE. Pozornost zaměřte na správně užitý pravopis, interpunkci a stavbu vět.
Pokud vám zbyde čas a zkontrolovali jste, že vaše práce splňuje veškeré požadavky, podívejte se ještě, zda jste dosáhli požadovaného počtu slov.

Počítání slov

Někteří si možná říkáte, že 250 slov je stejně nedosažitelné jako cesta na vysokou horu nebo váš/e crush, ale i nic není nemožné. K větší pohodě při psaní by se vám tedy hodit vědět, co se počítá jako jedno slovo, nebo se naopak do celkového počtu slov nezapočítává vůbec.

Začněme tím, co se NEPOČÍTÁ.

Pokud opíšete do své slohovky zadání / výchozí text (krátká ukázka napsaná v zadání), nepovažuje se to za váš výtvor, tudíž to nemůžete započítat do celkových 250 slov. Nicméně text do své práce zařadit můžete, pak na něj musíte tematicky navázat. Podobné je to i v případě, kdy použijete téma ze zadání jako nadpis. Pak si slova z nadpisu také nemůžete započítat.

Jedno a více slov

Jako jedno slovo se počítají:
1) jednoslovné předložky jako s, před, u (ALE za účelem= 2 slova)
2) spojky
3) složená přídavná jména (německo - český = 1 slovo, modro - zelené = 1 slovo)
4) citoslovce, jsou - li jednoslovné např. Au, bum aj.( ALE ach ouvej = 2 slova)
5) zájmena
6) zkratky (FAMU, OSN, zsv...)
7) víceslovná vlastní jména a názvy (Jan Dvořák=1 slovo, Ústí nad Labem= 1 slovo)
8) adresa (Havlíčkova 385= 1 slovo, 266 01 Beroun= 1 slovo) i e-mailová adresa se počítá jako jedno slovo (honza.dvorak@gmail.com= 1 slovo)
9) rozepsané datum (9.září.1999= 1 slovo, V Brně 3.února 2015= 3 slova)
10) číslovky (9 květin=2 slova, devět květin= 2 slova, devět set devadesát devět květin= 2 slova)

Pomůcky při psaní ?

Víte, jaké jsou možné povolené pomůcky u slohové práce ? Jistě vás napadly psací potřeby, bez nich bychom samozřejmě nenapsali ani čárku. Takže si určitě přineste radši několik píšících per nebo propisek, kdyby náhodou vám jedno dopsalo, abyste měli k dispozici náhradní. Co jste ale možná nevěděli je, že jsou povolena i Pravidla českého pravopisu. Ta si můžete přinést buď vlastní, nebo by vám je měla škola k psaní maturitní slohovky poskytnout.

Rozdělení slohovek

Ukázky vzorových prací a zadání:

1) Úvaha

Kompozice

NADPIS
ÚVOD - bezprostřední reakce na zadání / výchozí text, co vás vedlo k tomu si téma zvolit, prvotní úvahy, uvedení / začátek vašeho textu
STAŤ - hlavní myšlenky, argumentace, klady a zápory
ZÁVĚR - shrnutí veškerých věcí ze statě, předložení možného řešení

Co nesmí chybět ?

- Osobní hodnocení problému, vaše myšlenky, názory a argumenty
- Řečnické otázky, otázky, případně odpovědi
- Myšlenkové pochody (myslím si, domnívám se, zvážíme-li, zamyslíte-li)
- Snaha o naznačení řešení
- Výzvy směřované ke čtenáři (Kladení otázek, Jak to vidíte vy? Zamyslete se nad tím...)

2) Vypravování

Kompozice

Vypravování je sestaveno podobně jako drama, tedy z pěti částí- expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa
NADPIS
ÚVOD (expozice) - Představení hlavních postav, nastínění příběhu a kde se příběh odehrává (kdo, kdy, kde)
ZAČÁTEK příběhu (kolize) - Děj se začíná "rozjíždět", začíná se něco dít
ZÁPLETKA (krize) - popisuje děj, hlavní události se skládají dohromady a vyplývá na povrch, co se stalo
VYVRCHOLENÍ (peripetie/zvrat) - nějaká komplikace v příběhu, zvrat, nečekaná událost
ROZUZLENÍ (katastrofa) - závěr příběhu, jak to dopadlo
Může být buď chronologická- tedy od začátku do konce nebo retrospektivní- od konce k začátku.
Děj může být stupňován (nové události ve vyprávění), ale také zpomalován popisnými pasážemi nebo odbočkami v příběhu.

Co nesmí chybět ?

Vypravování je živé, názorné, barvité vystižení události, ve kterém nesmí chybět hlavně ZÁPLETKA. Pokud budete jen objektivně popisovat událost, bez zápletky a vlastního zpestření (napínavé pasáže, slovní obraty, které byste do novin nedali), nepíšete VYPRAVOVÁNÍ, ale něco jako ZPRÁVU nebo POPIS.

SHRNUTÍ:
- ZÁPLETKA
- Minulý čas
- Přímá řeč
- Jedinečný, originální příběh, barvitost, napětí, dynamika, nečekané události (plot twist) - záleží samozřejmě na zadání, od něhož se odvíjí použití prostředků.
- Děj na sebe musí logicky navazovat, musí zde být časová posloupnost
- Bohatá slovní zásoba- můžete použít různé jazykové prostředky, pokud ale budou zapadat do děje (hovorové nebo nespisovné výrazy)

Dej si pozor na...

1) Zápletku. Když jí mít nebudeš, nesplníš zadání a práce se nebude hodnotit, protože nebylo napsané vyprávění
2) Rozvržení tvého příběhu. Aby se nestalo, že nějaká část bude až zbytečně dlouhá a další naopak krátká a nepropracovaná. S tím souvisí i časové rozvržení, dej si tedy pozor na to, abys stihl napsat všechny části, které má vypravování mít. Když nenapíšeš úvod/ závěr je to chyba.
3) Správné zapsání přímé řeči

3) Popis

Kompozice (obecně)

NADPIS

ÚVOD- zde napíšeme, co vlastně popisujeme
STAŤ- samotný popis věci, místa, postupu / kroků, různé úhly pohledu, postup popisu, jaký si zvolíme na začátku (od celku k detailům, v určitém směru, podle časové posloupnosti jednotlivých kroků)
ZÁVĚR- shrnutí popisovaného, případně nějaké naše zhodnocení, komentář

a) Popis prostý

- Popisuje se nějaká věc, předmět, místo
- Vybereme si, jakým způsobem budeme při postupu postupovat. Od nejdůležitějšího k méně podstatnému, od nejvýraznějšího k zanedbatelnému, shora dolu, zprava do leva
- Mějte na paměti, že danou věc musíme "vykreslit" tak, aby si to čtenář dokázal podle našeho popisu živě představit.
- Používejte přirovnání, synonyma, barvité přívlastky a pestrou slovní zásobu

! VYVARUJTE SE !

A) stálému opakování / užívání sloves BÝT A MÍT, zkuste je nahradit jakýmkoli jiným slovesem, pokud to půjde. Samozřejmě když se jiné sloveso nedá použít a významově potřebujete nějaké z této dvojice, použijte ho. Ale jakmile je to možné, zvolte raději jakékoli jiné !!!
(Např. V parku je hodně houpaček, a proto je tam i hodně dětí. X lepší je : Mnoho dětí nyní navštěvuje park, protože pro ně zde nechali udělat velký počet houpaček. )

B) Ošemetné je i nadměrné používání zájmen Jaký, který

b) Popis umělecký = líčení

- Je velmi subjektivní, expresivní a emociálně zabarvený
- Nešetřete tedy obraznými pojmenováními, metaforami, přirovnáními, personifikace
- Použít můžete i citově zabarvená slova - např. zdrobněliny
- Zakomponujte i vaše hodnocení, jak na vás popisovaná věc působí, jaké pocity a nálady ve vás vyvolává

( Např. Představuji si, jaké by to asi bylo právě teď sedět na kameni vedle toho křišťálově průzračného jezera, dumat nad nesmrtelností chrousta a utápět se v obraze dvojího světa odrážejícího se od hladiny.)

c) Popis osoby = charakteristika

1) Vnější charakteristika

Začínáme jí popisovat danou osobu ve své slohové práci
- Popisujeme tedy to, JAK DANÁ OSOBA VYPADÁ - JEJÍ VZHLED (postavu, vzrůst/ výšku, barvu očí a vlasů), dále také módní vkus - jaké oblečení nosí nejčastěji

2) Vnitřní charakteristika

- JAKÁ JE DANÁ OSOBA - jaké jsou její vlastnosti (kladné i záporné), její charakter, chování a působení na ostatní, názory, záliby.(vlastnosti, které lze vyvodit zhodnocením celkového dojmu, vyplývající z nějakého způsobu chování).. prostě vše, co o dané osobě víme a činí ji to právě takovou, jaká je.

! VYVARUJTE SE !

I u tohoto typu popisu si dejte pozor na nadměrné používání slovesa BÝT A MÍT
- Např. Klárka je moc je milá. Je také zábavná a je velmi přátelská.
- LEPŠÍ JE : Klárka všude velmi rychle zapadne a spřátelí se s každým, díky své milé povaze a nevyčerpatelné studnici vtipů.

d) Odborný popis

- Je velmi přesný, důkladně zpracovaný tak, aby podal co nejvíce informací o popisované věci
- Musí být srozumitelný, aby byly sdělované informace snadno pochopené - tedy věcný a výstižný
- Velmi často se v něm pracuje s odbornou terminologií
- Mohou se zde objevit závorky upřesňující nějaké informace

e) Popis pracovního postupu

- Nejdůležitější je časová návaznost - popisování daných kroků tak, jak by měly jít za sebou
- Popis slouží čtenáři jako návod / instrukce, kterým se řídí, aby dosáhl nějakého cíle/ výsledku. (Ať už je to upečení dortu nebo úspěšné zvládnutí zacházení s nějakým strojem). Proto musí být instrukce popsány co nejpřesněji a nejsrozumitelněji, aby bylo jasné, co má čtenář udělat.
- je buď prostý nebo odborný
- Časté užití číslovek a příslovcí ( např. nejprve, poté, následně, jako další krok)

! DOPORUČUJI !

si dát pozor na časté opakování stejných příslovcí (Nejdřív jdeme nakoupit suroviny. Pak, až přijdeme domů, nejdřív nákup vybalíme a vše potřebné si připravíme. Pak....) = ŠPATNĚ
Snažte se používat co nejvíce příslovcí a pokud už nějaké použijete, najděte jiné s podobným významem a to napište.

4) Zpráva

Kompozice

Zpráva nezačíná nadpisem, ale TITULKEM
- ten by měl být výstižný- tedy nějak shrnovat danou událost
- Musí umět zaujmout, přilákat čtenáře a přesvědčit ho, aby si přečetl víc
- U delších textů se používají mezititulky

Zpráva dále obsahuje PEREX
= úvodní odstavec
- shrnuje to úplně nejdůležitější, co se stalo

Následuje vlastní TEXT ("tělo/ stať) zprávy
A vše je shrnuto v ZÁVĚRU

Důležité je zmínit, že zpráva se píše podle struktury OBRÁCENÉ PYRAMIDY.
To znamená, že se musí postupovat od nejdůležitějších informací (nepostradatelných) k těm méně důležitým. Dělá se to tak proto, že v novinách mohou mít pro danou událost třeba málo prostoru, proto musí být zpráva napsaná podle této struktury, aby z ní mohl redaktor případně od konce odříznout to méně podstatné a zároveň čtenářům podal stále smysluplnou zprávu s nejdůležitějšími informacemi o dané události.

Zpráva

- Podává informace O UDÁLOSTI, CO SE UŽ STALA !
- Je tedy psaná v MINULÉM ČASE
- Odpovídá na 5 základních otázek
1) Co ?
2) Kdy ?
3) Kde ?
4) Jak ?
5) Proč ?
se stalo

- Musí být informující, aktuální, stručná, věcná, vystihující danou událost
- Je psána OBJEKTIVNĚ. Snažte se vyvarovat vlastnímu názoru, pohledu, přesvědčení a také citově zabarveným výrazům. Neměli byste ji psát v první obě - tedy já. Použijte neutrální spisovný jazyk.
- Jazyk je možno přizpůsobit cílové publikaci a skupině čtenářů (Jinak bude vypadat zpráva z deníku Mladá fronta dnes a ze školního zpravodaje Gympl- Fresh news)
- Ve zprávě by se měla objevit i výpověď svědků ve formě přímé řeči (citace)

5) Oznámení

!!! OZNÁMENÍ se od ZPRÁVY liší především tím, že vypovídá o události, která se teprve STANE !!!

- Vyzívá čtenáře, aby se přišli zúčastnit akce, která se bude konat
- Podává detailní informace o nadcházející události - tedy rovněž by mělo obsahovat CO se bude dít, KDY, KDE a případně i PROČ se to bude dít. V závislosti na popisované události by se zde mohlo objevit i JAK se to bude dít, třeba jaký je program události, nebo PRO KOHO je akce určená, pokud má nějaké omezení.
- Oznámení může zvát na akci, koncert, svatbu, otevření galerie/ výstavy, atd.
- Můžeme ho najít v novinách v podobě plakátu nejčastěji

6) Článek

- Je velmi podobný zprávě, rovněž se řadí do publicistického stylu a odpovídá na otázky CO, KDY, KDE, JAK A PROČ?
- Má informovat o události a zároveň jí hodnotit. Právě SUBJEKTIVNÍ HODNOCENÍ autora, tvoří rozdíl mezi těmito slohovými útvary. Poněvadž, jak již víme, zpráva se snaží především o OBJEKTIVITU a co nejmenší přítomnost autorovi osobnosti, respektive jeho hodnocení a názorů.
- Snaží se hledat souvislosti, příčiny a následky v popisované události. Také je zde uvedeno více různých úhlů pohledu
- Důraz na funkčnost článku - informovat, pobavit, přesvědčit...
- Měl by být srozumitelný, věcný, myšlenkově ucelený, podávat informace v logické souvislosti/ návaznosti
- Zaměření na příjemce - Kdo to je, jak ho zaujmout ?
- Podle toho KAM, PRO KOHO a jaký TYP článku píšete, zvolte vhodné jazykové prostředky.( Hovorový jazyk, metafory, personifikace, frazémy, přísloví- to vše se objeví spíše v nějakém časopise, určeném pro zábavu, určitě ne v odborném článku)

Kompozice

Na začátku není nadpis, nýbrž TITULEK
- má zaujmout a přilákat k přečtení zbytku
- kreativita v titulku odpovídá funkci a typu článku
- je-li článek dlouhý, je dobré ho rozdělit MEZITITULKY

- Kompozice se odvíjí od zadání
- Je víceméně chronologická, tedy části textu na sebe navazují / logicky spolu souvisí
- Informace jdou od jednodušších ke složitějším. Na začátku téma uvedeme a pak ho postupně více rozebíráme.

ÚVOD
VLASTNÍ TEXT
ZÁVĚR

7) Formální dopis

- Spadá do stylu administrativního
- Ve formálním dopise komunikujeme s nějakou institucí, nebo dvě instituce komunikují mezi sebou
- Měli bychom se vyjadřovat stručně, věcně, přesně, srozumitelně, bez citového/ subjektivního zabarvení- použít neutrální jazyk
(Píšeme-li třeba reklamaci, tak nemůžeme napsat : Nazdar, můžete mi laskavě vysvětlit , co jste mi to prodali za šunt ? X Správně by bylo napsat : Vážená paní/ vážený pane, obracím se na Vás s reklamací produktu zakoupeného ve Vašem internetovém obchodě dne... Bohužel mi po několika měsících používání přestalo fungovat sluchátko)
- Nesmí chybět projev úcty ( vykání - velká písmena u osobních a přivlastňovacích zájmen- Vy, Vás, Vám, Vaše...)
- Zdvořilostní fráze (např. Předem Vám děkuji za vyřízení)
- Text v dopise formulujte tak, aby z jeho struktury vyplývala logická souvislost a návaznost

Kompozice

Mezi každou zmíněnou částí vynechte řádek !

1) ADRESA
- adresa odesílatele (naše), pak až adresa příjemce (komu píšeme)
- adresy píšeme vlevo nahoře, jako první věc ve formálním dopise.

2) MÍSTO A DATUM napsání dopisu
- píše po adrese, tedy jako druhé
- Datum a místo se píše vpravo, v tomto pořadí
V Kostelci 9. září 2022

3) Předmět dopisu- účel komunikace (např. Reklamace zakoupeného produktu

4) Oslovení, NE POZDRAV!
- Vážená paní, Vážený pane, Vážený pane Nováku
- NEPSAT! Dobrý den...

5) TEXT
- Začínáme psát vlevo
- Rozdělení do odstavců, nejlépe na úvodní (obecné uvedení, proč dopis píšete), pak "prostřední" - podrobný popisující váš problém, danou věc, souvislosti, příčiny, motivaci, důvody (obsah se bude odvíjet od zadání) a nakonec závěr, kde vše shrnete
- Odstavce musí být výrazně rozlišené / oddělené

6) ZDVOŘILOSTNÍ FORMULE
- poděkování, rozloučení

7) VÁŠ PODPIS

Druhy

1) Stížnost
- vyjádření nespokojenosti s něčím, v části vlastního textu detailně popište, co je příčinou vaší stížnosti, co vám vadí, jak vás to ruší, v čem vám to brání/ překáží
- použijte neutrální spisovný jazyk bez citového zabarvení
- dodržte přesně výše popsanou strukturu / kompozici
- musíme napsat přesně, NA CO SI STĚŽUJEME (předmět dopisu viz výše číslo 3)

2) Reklamace
- Dodržte kompozici výše zmíněnou.
Na začátku bude adresa obchodu, dále místo a datum napsání reklamace, předmět dopisu (reklamace)
text -detailní popis, co přesně reklamujeme (Apple iPhone X 256 GB, space grey zakoupený 15.3. 2022)
proč ho reklamujeme, kde je problém, co nefunguje (stručně a srozumitelně) - Např. U telefonu nefungují postranní tlačítka na zvýšení a snížení hlasitosti. Znemožňuje mi to poslech hudby...
uveďte, co očekáváte, že se s vaší reklamací stane- vrácení peněz, opravení zboží (odkaz na paragraf a vaše práva podle spotřebitelského zákona)
zmiňte i přílohy, tedy potřebné dokumenty, které zasíláte spolu s reklamací
zdvořilostní formule
vaše kontaktní údaje
- použijte neutrální spisovný jazyk bez citového zabarvení
- dodržte přesně výše popsanou strukturu / kompozici


3) Motivační dopis
- Nejčastěji se přikládá k životopisu, při ucházení o pracovní pozici, stáž, případně studium v zahraničí
- Má náležitosti formálního dopisu - adresa naše i potencionálního zaměstnavatele, místo a datum, oslovení, text popisují, proč jsme zrovna my tím nejlepším kandidátem, jaké máme vhodné vlastnosti pro danou pozici, jak splňujeme požadavky, snažíme se přesvědčit o naší kvalifikaci, vhodnosti a motivaci pro výkon daného povolání. Na konci jsou v tomto pořadí - zdvořilostní formule, rozloučení a naše kontaktní údaje
- Zdůrazněte váš zájem a ochotu účastnit se osobního pohovoru

4) Žádost
- O co konkrétně žádáte, proč o to žádáte a proč by vám mělo být vyhověno

5) Objednávka

8) Osobní dopis

Kompozice - co by měl minimálně osobní dopis obsahovat

1) Místo a datum
2) Oslovení
3) Text rozdělený do odstavců (úvod, vlastní text, závěr)
4) Rozloučení
5) Podpis

- můžete doplnit o adresy, ale není to nutností

- Osobní dopis se od formálního liší strukturou
- Jazykové prostředky mohou být citově zabarvené, hovorové výrazy, ale ne vulgarity. Jazyk přizpůsobíme komunikaci s danou osobou. (Jinak budu psát kamarádovi a babičce)

Co si zvolit?

Doporučujeme si zvolit takové zadání / slohový útvar, který vám vyhovuje nejvíce a v němž jste si jistí, že ho napíšete na výbornou. Pokud víte, že vám nejde vypravování a lépe napíšete třeba zprávu, tak si zvolte určitě zprávu.

Ať si vyberete cokoli, dbejte na to, abyste dodrželi strukturu a náležitosti daného útvaru. Co může dělat problémy je určitě úvaha. Je důležité, aby z vašeho textu, byla vidět myšlenka a váš pohled na věc. Úvaha je od slovesa uvažovat a to musí být v textu patrné. Mohou se tam objevit i otázky / řečnické otázky, které podpoří domněnku zamýšlení se nad tématem, musí ale podporovat celý text a zapadat do něj. Za chybu se v tomto útvaru považuje opakování stejných myšlenek a všeobecně užívaných frází, namísto vlastních názorů.

Podobný problémový případ může být i argumentační esej. V té by překvapivě, jak název napovídá, nemělo chybět nic jiného než argumenty, kterými doložíte váš pohled na věc. Proč si myslíte zrovna to, co píšete. Pokud jsou vaše argumenty podložené třeba nějakým výzkumem, nebo čímkoli jiným, je na místě to v textu uvést.
Dobré je rovněž v obou útvarech zohlednit různé perspektivy / pohledy na danou problematiku, kromě té vaší, která je samozřejmě nejdůležitější a na níž se vás ptají především.

Na závěr bych zde jen chtěla zmínit své doporučení. K úspěšné maturitě z češtiny by vám mohla napomoct i učebnice od firmy Didaktis s názvem Maturita z českého jazyka a literatury. Vychází každoročně a shrnuje nejdůležitější informace pro všechny části maturity. Tato učebnice zde byla použita jako zdroj a inspirace.