Písemná práce z anglického jazyka, maturitní slohová páce nebo jednoduše slohovka, může být pro někoho velkým strašákem, pro jiného záchranným kruhem při maturitě z angličtiny. Tvoří ale neodmyslitelnou část maturitní zkoušky z anglického jazyka, spolu s didaktickým testem a ústní částí. My se vám v následujících odstavcích pokusíme shrnout to nejdůležitější a poradit vám, jak to zvládnout co nejlépe.
Jaké jsou náležitosti slohovky?
Co je bezpochyby společné pro všechny maturitní slohové práce, ať už jsou psány v jakémkoli slohovém útvaru, je jejich rozsah a doba, kterou máte na jejich napsání.
Každá slohovka je rozdělena na 2 části. První část je hodnocena až 24 body a má rozmezí 120-150 slov. Druhá část je hodnocena až 12ti body a má rozmezí 60-70 slov. Nemějte ale obavy, že to nestihnete, času na psaní máte dost. Celkem je na práci 60 minut, do kterých se počítá i přečtení zadání, promyšlení tématu, rozvržení práce a samotné psaní.
Novinkou od roku 2021 je zadávání slohových prací. Předtím byla zadání od Cermatu a byla jednotná pro všechny školy. Nyní je však na každé střední škole, aby si určila, jak bude zadání slohových prací vypadat. To znamená, že každá škola může mít jiný počet zadání a také se může lišit výběr slohových útvarů, které se v zadání objeví. Proto doporučujeme si informaci VČAS ověřit u vašich vyučujících angličtiny, nebo u vedení školy.
Co se hodnotí?
Hodnotí se, zda vytvoříte souvislý, smysluplný, myšlenkově ucelený a strukturovaný text ( rozdělený na odstavce). Také se hodnotí to, nakolik maturant splnil zadání / téma a jestli použil vhodné jazykové prostředky odpovídající zadanému slohovému útvaru. V poslední řadě se hodnotí i to, zda jsou v textu v pravopisné chyby. Dále to, jakým způsobem jste vytvořily věty a jak na sebe v textu navazují.
Na co si dát pozor?
Obecně doporučuji si práci dobře promyslet a rozvrhnout. Dejte si tedy pozor na čas. Hlídejte si kolik vám zbývá do konce a také to, jestli stíháte práci napsat tak, aby v ní bylo vše, co v ní být má (jestli jste napsali práci podle formální struktury / kompozice daného útvaru- má úvod, stať a závěř např.).
Dbejte na to, abyste dodrželi i všechny náležitosti daných útvarů- jestli je ve vyprávění zápletka, v úvaze jsou otázky, myšlenky a argumenty logicky zpracované, opodstatněné atd.
Práci si před odevzdáním ZKONTROLUJTE. Pozornost zaměřte na správně užitý pravopis, interpunkci a stavbu vět.
Pokud vám zbyde čas a zkontrolovali jste, že vaše práce splňuje veškeré požadavky, podívejte se ještě, zda jste dosáhli požadovaného počtu slov.
Počítání slov
Někteří si možná říkáte, že 250 slov je stejně nedosažitelné jako cesta na vysokou horu, ale nic není nemožné. K větší pohodě při psaní by se vám tedy hodit vědět, co se počítá jako jedno slovo, nebo se naopak do celkového počtu slov nezapočítává vůbec.
Začněme tím, co se NEPOČÍTÁ.
Pokud opíšete do své slohovky zadání / výchozí text (krátká ukázka napsaná v zadání), nepovažuje se to za váš výtvor, tudíž to nemůžete započítat do celkových 250 slov. Nicméně text do své práce zařadit můžete, pak na něj musíte tematicky navázat. Podobné je to i v případě, kdy použijete téma ze zadání jako nadpis. Pak si slova z nadpisu také nemůžete započítat.
Jedno a více slov
Jako jedno slovo se počítají:
1) Předložky (např. on, in, at, below, under)
2) Spojky (např. and, but, or, while, because)
3) Zájmena (např. mine, your, his)
4) Citoslovce (např. yay, oh, oops, ouch)
5) Členy (a, an, the)
6) Zkratky, víceslovná vlastní jména a názvy (např. etc, btw, am, pm)
7) Rozepsané datum (např. 20th December)
8) adresy (např. pepa@seznam.cz; Vinohradská 5, Praha 10)
9) Složeniny spojené spojovníkem (např. Frýdek-Místek, self-improvement)
Pomůcky při psaní?
Víte, jaké jsou možné povolené pomůcky u slohové práce ? Jistě vás napadly psací potřeby, bez nich bychom samozřejmě nenapsali ani čárku. Takže si určitě přineste radši několik píšících per nebo propisek, kdyby náhodou vám jedno dopsalo, abyste měli k dispozici náhradní. Co jste ale možná nevěděli je, že jsou povoleny i slovníky, které mohou obsahovat přílohy věnované gramatice (frázová slovesa, slovesné časy apod.), seznamy zkratek a místopisné názvy. Doporučujeme si tedy k maturitě přinést slovník, jež dobře znáte- dokážete se v něm orientovat, neuškodí si výběr slovníku předem prodiskutovat s vyučujícím.
ADRESA PISATELE - píše se do pravého horního rohu
ADRESA PŘÍJEMCE - píše se vlevo
DATUM - píše se na pravou stranu (vzor: 23 July, 2022)
OSLOVENÍ - píše se nalevo nad textem dopisu, musí být odděleno vynecháním jednoho řádku (vzor: Dear John, Dear Madam)
TEXT DOPISU (podle bodů zadání) - každý z bodů zpracován na jednom odstavci
ROZLOUČENÍ - oddělené od předchozího textu vynecháním jednoho řádku (vzor: Best regards, nebo I am looking forward to your reply)
PODPIS - píše se vlevo jeden řádek pod rozloučením
Na co si dát pozor?
- U formálního dopisu je nutné zdržet se hovorových výrazů
- Je zapotřebí používat výhradně nestažené tvary (např. namísto I’m napsat I am)
2) Neformální dopis
Kompozice
ADRESA PISATELE - píše se do pravého horního rohu
ADRESA PŘÍJEMCE - píše se vlevo
DATUM - píše se na pravou stranu (vzor: 23 July, 2022)
OSLOVENÍ - píše se nalevo nad textem dopisu, musí být odděleno vynecháním jednoho řádku (vzor: Dear David, Hi Mark)
TEXT DOPISU (podle bodů zadání) - každý z bodů zpracován na jednom odstavci
ROZLOUČENÍ - oddělené od předchozího textu vynecháním jednoho řádku (vzor: Best wishes, Love, Hope to hear from you soon)
PODPIS - píše se vlevo jeden řádek pod rozloučením
Na co si dát pozor?
- U dopisu pro kamaráda lze užívat neformální jazykové výrazy (např. The party was totally cool yesterday)
- Je zapotřebí používat výhradně nestažené tvary (např. namísto I’m napsat I am)
3) Motivační dopis
Kompozice
DATUM - píše se na pravou stranu (vzor: 23 July, 2022)
OSLOVENÍ - píše se nalevo nad textem dopisu, musí být odděleno vynecháním jednoho řádku (vzor: Dear Madam, Dear Mr Smith)
TEXT DOPISU (podle bodů zadání) - nejprve se představíte, poté uvedete důvody proč... napíšete proč by zaměstnavatel měl zaměstnat právě vás a nakonec navrhnete případný termín schůzky
ROZLOUČENÍ - oddělené od předchozího textu vynecháním jednoho řádku (vzor: Best regards)
PODPIS - píše se vlevo jeden řádek pod rozloučením
Na co si dát pozor?
- Dejte si pozor na psaní Mr u muže a Ms/Mrs/Miss u ženy
- Je zapotřebí používat výhradně nestažené tvary (např. namísto I’m napsat I am)
4) Oznámení
Kompozice
NADPIS
ÚVOD
HLAVNÍ ČÁST OZNÁMENÍ
ZÁVĚR
Na co si dát pozor?
- Cílem je jednoduše předat informace, NE se k události nějak vyjadřovat
5) Článek
Kompozice
NADPIS - důležité je vymyslet nějaký poutavý nadpis, co se vztahuje k danému tématu
ÚVOD
HLAVNÍ ČÁST
ZÁVĚR
Na co si dát pozor?
- Důležité je si dát otázku: Kdo je čtenářem našeho článku?
6) Vypravování
Kompozice
NADPIS - nadpis by měl vystihovat to, o čem se bude vypravovat
ÚVOD
HLAVNÍ ČÁST
ZÁVĚR
7) Pozvánka
Kompozice
OSLOVENÍ
HLAVNÍ ČÁST
PODPIS
Na co si dát pozor?
- Zde je nutné perfektně prostudovat zadání a jeho body řádně zpracovat
- Části pozvánky jsou téměř stejné jako části jakéhokoliv dopisu, proto doporučujeme si jej také prostudovat
8) Charakteristika
Kompozice
NADPIS - měl by obsahovat jméno člověka/věci/místa, které popisujeme
ÚVOD
HLAVNÍ ČÁST
ZÁVĚR
Co by měla charakteristika obsahovat?
- V podstatě se jedná o popis charakteru nějaké osoby, věci, místa atd.
- Je důležité daný objekt popsat z vnější i vnitřní stránky = např. u člověka vnitřní stránkou charakter/osobnost a vnější vzhled
- Místo můžeme vnitřně charakterizovat např. jak působí na okolí nebo jeho vnitřní sílu/kouzlo
- Dále je důležité hodnocení subjektu, který je popisován
9) E-mail
Kompozice
E-MAILOVÁ ADRESA PŘÍJEMCE (nepovinná část – dáno zadáním)
PŘEDMĚT E-MAILU (nepovinná část – dáno zadáním)
OSLOVENÍ
TEXT E-MAILU
ROZLOUČENÍ
PODPIS
Jak by měl E-mail vypadat?
- Podle kompozice lze poznat, že se E-mail svou strukturou a formalitami neměl lišit od dopisu = doporučujeme si tedy natrénovat i psaní dopisu
- Nezapomeňte psát email formálně, či neformálně podle toho, komu ho máte psát v zadání
10) Návod
NADPIS - měl by obsahovat jméno člověka/věci/místa, které popisujeme
ÚVOD
HLAVNÍ ČÁST
ZÁVĚR
Kompozice
NADPIS - měl by být užit název cíle návodu (např. Míchaná vejce)
POKYNY (logicky řazené od prvního po poslední) - mohou být uspořádány v bodech, odrážkách, očíslovány nebo může být návod napsán v odstavcích
Jak by měl návod vypadat?
- Cílem je napsat jasný postup, podle kterého má jeho čtenář něco realizovat
- Důležité je v textu dodržovat určitou logickou návaznost
- Užívejte rozkazovacího způsobu (Dej, přidej...) - např. Put the Chicken in a oven
- Užívejte modálních sloves (Můžeš přidat 2-3 vejce) - např. You can put...
- Vyjadřujte dané množství (hodně, málo, nějaké) - např. a lot of salt, some sugar
11) Popis
Kompozice
NADPIS
ÚVODNÍ ODSTAVEC
HLAVNÍ ČÁST POPISU
ZÁVĚR
Jak by měl popis vypadat?
- Radíme popisovat nejprve obecně, poté podrobněji
Discourse markers
O co se přesně jedná?
Pojmem Discourse markers se rozumí slova či slovní spojení, které v angličtině využíváme, abychom propojili a organizovali to, o čem právě píšeme.
Discourse markers se vyplatí znát a aktivně používat, protože vám perfektně vyplní věty a u maturity určitě přidá na bodech.
K ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení používáme technologie, jako jsou soubory cookie. Děláme to, abychom zlepšili zážitek z prohlížení a zobrazovali personalizované reklamy. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.