Renesanční a novověká filozofie

Otázku zpracovala Anežka Pořízová

RENESANČNÍ FILOSOFIE
– Obecná charakteristika: renascor = znovuzrození – nový životní styl, návrat k antice – hl. témata:
člověk, příroda a antické texty, studium jazyků, rozmach vědy
– časové zařazení: přelom 14./15.st. –1.pol. 17.st.
– hlavní rysy:
o HUMANISMUS:
humnus = lidský, duchovní hnutí („filosofie renesance“), obrat k člověku –
autonomie, svoboda, cena vlastního života
o ANTROPOCENTRISMUS a INDIVIDUALISMUS:
hlavním tématem je člověk – strůjcem svých dějin a pánem své víry (reformace)
o NATURALISMUS: „příroda je vše a vše je příroda“, příroda-svět-vesmír – jediné skutečné
odmítání askeze
panteismus: ztotožněn boha s přírodou, je jen 1 bůh ale je ve všem
o RACIONALISMUS: světský charakter myšlení – rozum základem lidského poznání
dedukce, rozum má vrozené (předzkušenostní) pravdy, principy, ideje

– Vynálezy: kompas, střelný prach, knihtisk (1448)
– ZÁMOŘSKÉ OBJEVY:
o K. Kolumbus – italský mořeplavec – Amerika
o Vasco da Gamma – portugalský objevitel – Indie
o Fernando Magalhaes – defakto obeplul svět
– PŘÍRODNÍ MYŠLENÍ V RENESANCI:
o Mikuláš Koperník: polský astronom a přírodovědec – „O obězích nebeských těles“
geocentrismus (Klaudios Ptolemaios) x Heliocentrismus – koperníkovský obrat
o Johannes Kepler: 3 zákony pohybu těles
o Galileo Galilei: vědecká revoluce – heliocentrismus – podpůrce Koperníka – stíhán inkvizicí –
učení odvolal
o (Kusánský) – německý diplomat a filosof, „O učené nevědomosti“ – kritika toho co víme,
zabýval se poznávací schopností (smyslové, rozvažovací, rozumem), panteismus
o kvantitativní pojetí přírody
– GIORDANO BRUNO – italský filosof, vězení svaté inkvizice (7 let mučen – neodvolal své učení –
upálen)
o „O nekonečnu, univerzu a světech“ – svět je věčný/neměnný (mění se pouze jednotlivé věci)
o universum – organismus ovládán jediným principem – Bohem, pluralita světů (neexistuje
pouze 1 sluneční soustava – heliocentrismus
o panteismus, kvantitativní minimum – monáda
– FRANCIS BACON:
o zakladatel anglického materialismu, empirismu a nové experimentální vědy
o induktivní metoda poznání – „Novum Organon“ – od konkrétního k obecnému, založené na
experimentu a pozorování
o empirismus
o idoly (rozbor textu): překážky objektivního poznání (chyby – lidský rozum je nedokonalý)
idol lidského rodu – jsme lidé – posuzujeme věc „lidsky“ ne objektivně
idol jeskyně: předsudky vlivem individuality
idol trhu: nedokonalé slovní pojmenování problému (jazyk je nedokonalý)
idol divadla: přejatá lživá tvrzení (z generace na generaci)
o Nová Atlantida = utopická představa o dokonalém státu
zemi vedou vzdělaní odborníci, důraz na význam vědy
nikdy nebyla dokončena

– ERASMUS ROTTERDAMSKÝ:
o symbol vzdělanosti i za vlastní doby
o program Erasmus +

o zpracovává křesťanskou etiku
křesťanství – odpovědnost a láska k. lidem
ne askeze ale radost, krása, plný život (byl takový i Kristus) dobré lidské vlastnosti
citát: „radostný epikurejec“
o humanismus
o „Chvála Bláznivosti“ – politicko-společenská satyra
oblíbená až později – silná kritika církve – na seznamu zakázaných knih
hl. hrdinkou je bohyně Bláznivost z ostrova Blaženost (= utopie)

– Možno i Mikuláš z Cues a další (hermetická filosofie)
– SOCIÁLNÍ A POLITICKÉ MYŠLENÍ V RENESANCI:
o střet města x církev
* nový stav = zámožné měšťanstvo (aristokracie)

– CHARAKTERISTIKA SPOLEČENSKÝCH ZMĚN:
o rozpad tradičních středověkých kultur – rytířstvo, církev, hospodářský vzestup měst, rozvoj
obchodu, zámořské objevy – nové suroviny, rozvoj sekularizace
o nové právní a politické myšlení
– NICOLO MACHIAVELLI:
o italský právník, politik a filosof
o „Vladař“ – silný a prosperující stát pod vedením výrazné a autoritativní osobnosti
pro získání a udržení moci ve státě lze použít jakýchkoli prostředků, jestliže míří ke
kolektivnímu prospěchu, bojovat lze zákony nebo násilím (zákony to vždy nejde)
o machiavellismus (v politice): schopnost jít přes „mrtvoly“, neohlížet se na druhé
– THOMAS MORE:
o „O nejepším stavu s tátu a o novém ostrově Utopia“ (U-topos = ne-místo)
o Utopia – ideální společnost, sociální spravedlnost a rovnost, konec vykořisťování, společná
práce a vlastnictví – žádné peníze

– TOMMASO CAMPANELLA: „Sluneční stát“ – model ideální společnost, vládnou moudří kněží
– HUGO GROTIUS: (protiklad machiavellismu – diplomatická jednání > války)
o „přirozené právo“ – má ho každá člověk – dáno pouhou existencí (= právo na život, svobodu,
volný pohyb) > pozitivní právo
o „Tři knihy o právu válečném a mírovém“
– THOMAS HOBBES:
o „Leviathan“ (= jménem biblické příšery označuje stát)
o původní stav: „homo homini lupus“ = člověk člověku vlkem (válka všech proti všem) –
společenská smlouva – * státu jako ochrany vlastnictví a bezpečí
o člověk dobrovolně předává státu absolutní a neomezenou moc – absolutní panovník
+ pojmy Utopia, přirozené právo, společenská smlouva)
REFORMACE (významné duchovní hnutí
– hlavní příčiny: snaha o nápravu římsko-katolické církve – zpronevěra původního poslání = úplatky,
hromadění majetku
– kritika církve:
o zesvětštění vrcholných představitelů – všechno zpeněženo
o nemanželské děti, dosazování příbuzných na významné církevní pozice
– Předchůdci reformace:
o Vilém z Occamu
o Viklef
o Jan Hus – kritika odpustků
– MARTIN LUTHER:
o zakladatel reformace
o 1517: 95 tezí proti odpustkům
o Jan Kalvín (Švýcarsko) – hugenoti (Francie) – severské státy

– 3 základní principy = tzv. 3 sola (= pouze) = partikule (rozdíly proti řk církvi)
o sola fide = pouze vírou – ke spáse nás dovede pouze víra ( základ protestantismu)
o sola gracia = pouze z boží milosti – spása možná pouze z boží milosti
o sola skriptura = pouze Písmo – jediná autorita o pravdě boží je Bible = Písmo

EMPIRISMUS RACIONALISMUS, KANT
– OBECNÁ CHARAKTERISTIKA:
o poznávací priorita subjektu – obrat k subjektu
o subjekt poznání = člověk (x objekt = jsoucna)
o srovnání: koncepce poznání
starověk + středověk: jsoucna–aktivita x duše–pasivita (poznání se řídí předměty),
svět je nepochybný fakt (př.: vidím dům)
novověk: jsoucna–pasivita – ideje – vědomí–aktivita (předměty se řídí poznáním),
prvotní význam pro poznání mají ideje, svět může být pouhým míněním (př.: jsem si
vědom své ideje domu = vjemu domu)

– EMPIRISMUS:
o zkušenost (= empirie) – základní a rozhodující pramen našeho poznání
o senzualismus = krajní empirismus (smyslová zkušenost)
o představitelé: Hobbes, Bacon, Locke, Berkeley, Hume
– RACIONALISMUS:
o lidské poznání je založeno na vrozených = apriorních = předzkušenostních idejích rozumu
(ratio)
o představitelé: Descartes, Spinoza, Leibniz

EMPIRISMUS:
– JOHN LOCKE:
o „Esej o lidském rozumu“ „Dvojí pojednání o vládě“
o empirismus: tabula rasa – rozumové poznání aposteriori (Nic není v rozumu, co neprošlo
smysly.“
o ideje (obsahy našeho vědomí jsou z vnitřní a vnější zkušenost,
poznání = manipulace s idejemi
o rozdělení státních mocí
britské osvícenství, liberalismus

– GEORGE BERKELEY: „Pojednání o základech lidského poznání
o „Existovat znamená být vnímán“ – existuje jen to, co vnímám a jen tehdy, kdy to vnímám
o solipsismus – jsem tu jen já-sám (solus-ipse) – Bůh jako garant (boží vjemy jsou tu stále)
– DAVID HUME: „Zkoumání lidského rozumu“
o vědomí (Já) – místo výskytu idejí (= představy) a impresí (= smyslové dojmy)
o asociace (sdružování impresí) x kauzalita (kritika: příčinnost – nutná souvislost jevů)
o agnosticismus (jediné možné stanovisko), skepticismus (věda stojí na chatrných prinsipech)

RACIONALISMUS:
– RENÉ DESCARTES: francouzský filosof a matematik (Kartézský souřadnicový systém)
o „Rozprava o metodě“ „Meditace o první filosofii“
o metodická skepse – smysly nás klamou – hledání jistot
1. jistota: „Cogito ergo sum“ = Myslím, tedy jsem. (je v nás)
o ontologie: dualismus – existence 2 konečných substancí:
1. Res cogitans (= věc myslící) – myšlení, nerozlehlé
2. Res extenza (= věc rozlehlá) – svět těles (jedinou jistotou je rozlehlost v prostoru
(zákony mechaniky, zvířata, stroje)
člověk = res cogitans i res extensa
2. jistota: Bůh = causa sui (= příčina sama se be i všeho kolem) (rozbor textu)
1. nekonečná substance – garantem světa a jsoucen

– BENEDIKT SPINOZA:
o „Theologicko-politiský traktát“

o monismus = jediná substance:
Báh: „Deus sive natura“ = „Bůh neboli říroda“ (panteismus – tvoří přírodu, je causa
sui), 2 základní atributy – kogitativ a extenziv
člověk = tělo a duše – 2 principy v jednom
o etika: lze dosáhnout lidského štěstí a svobody, kauzální nutnost – vše se děje podle věčných
a nemněnných zákonů
– GOTTFRIED W. VON LEIBNIZ:
o ontologie: pluralismus = nekonečné množství substancí
monády – veškerá realita je z monád
= síly/silová centra (těleso = komplex bodových center)
jsou oduševnělé a živé
individuální – neexistují 2 stejné monády
předzjednaná harmonie: Bůh je dokonalá pramonáda – causa sui (věčná a dokonalá)

NĚMECKÉ OSVÍCENSTVÍ:
– IMMANUEL KANT (1724–1804)
o transcendentální idealistický systém
o dílo: astronomie, matematika, přírodní vědy, zeměpis
kritika: „Kritika čistého rozumu“ „Kritika praktického rozumu“
„K věčnému míru“

– Kategorický imperativ mravnístruktura poznání – smyslovost, rozvažování, rozum – syntéza
racionalismu a empirismu

o Subjektivismus:
„Věc o sobě“ – zdrojem našeho vnímání, není předmětem vědy ani metafyziky (stůl)
Vše zásadní lze zjistit zkoumáním subjektu (svět jevů „pro nás“)
o Kritika Huma
záchrana vědy – lze sestavovat výpovědi nepodléhající skepsi Humova typu
Kopernikánský obrat – předmětem filosofie je subjekt (= naše poznávací schopnosti),
nikoli objekt (= svět)

Kritická transcendentální filosofie – rozbor našeho poznání
o „Kritika čistého rozumu“
Struktura poznání: Co mohu vědět? – syntéza racionalismu a empirismu
1) smyslovost: apriorní formy (prostor a čas) – výsledkem vjem (tady a teď)
2) rozvažování: apriorní formy (kategorie) – schopnost tvorby pojmů
3) rozum + jeho ideje: apriorní formy

o idea psychologická (=duše ~ Já), kosmologická (idea světa), teologická
(idea Boha) – zprostředkovávají, regulují a sjednocují naše poznání
hranice lidského poznání mezi: „světem pro nás“ a „světem o sobě“
o potud je možné poznání, potud je možná věda
o konec tradiční metafyziky – možná pouze jako „kritika čistého
rozumu“
o Kritika praktického rozumu:
teoretický rozum (zákony) – nutnost (Tak jest)
praktický rozum zákony) – požadavek – imperativ (Tak máš jednat)
etika: problematika svobody, nezávislosti, morálky, svědomí, Boha, světa, lidské duše
nelze řešit vědecky (nejsou to jevy) x nelze dokázat ani vyvrátit
jejich existenci dokazujeme svým chováním
kategorický imperativ mravní (rozbor textu):
nejvyšší princip mravnosti a lásky
kategorický = nepodmíněný, hypotetický = má podmínku, svoboda volby –
nezávislost na světě (nejsme věci)

– OSVÍCENSTVÍ VE FRANCII:
o Voltaire – boj proti náboženskému fanatismu a pověrám, deismus (Bůh sice svět stvořil ale
už do něj nezasahuje
o Rousseau,
o Montesquieu – „O duchu zákonů“ (rozdělení státní moci), kritika absolutní moci
o materialisté: Rousseau – ideální přírodní stav – „O smlouvě společenské“ (vztah k přírodě,
socialismu a komunismu), „Emil, čili o vychování“ (politické názory)
o encyklopedisté – * Encyklopedie – Voltair, Diderot

 

FILOZOFIE 19. STOLETÍ

NĚMECKÁ KLASICKÁ FILOSOFIE BEZ KANTA:

  • 2. pol. 18. st. – 1. pol. 19. st. (od Kanta po Hegela)
  • idealistické ladění, sklony k filosofické spekulaci
  • německé osvícenství – Kant, něm. romantismus – Fichte, Schelling, německý idealismus – Hegel

ROMANTISMUS: obdiv přírody, duše plná emocí, individualismus, svoboda, idealismus

  • rozpor a protiklady vytvářející jednotu
  • idealismus: tvůrčí duch – aktivita – svoboda (x empirismus, senzualismus, materialismus = pasivita, nuda, nesvoboda)
  • předchůdci: Goethe, Schiller
  • JOHANN GOTLIEB FICHTE – německý romantický a idealistický filosof, prosazuje svobodu a volný trh
    • 1. rektor berlínské univerzity, „Základy všeho vědosloví“
    • subjektivní idealismus: 
      • Já (1) = čisté myšlení, myslící jen sebe sama, absolutní nepodmíněné (TEZE)
      • Ne-Já = příroda, materiál, zplozená v Já jako mez, odpor (ANTITEZE)
      • Já (2) = vědomé sebe sama v protivě k přírodě (SYNTEZE) (svobodné, tvůrce přírody)
      • dialektický model: teze – antiteze – syntéza
  • FRIEDRICH W. J. SCHELLING 
    • polarita (příroda a duch 2 póly každého jevu tohoto světa):
      • příroda (reálné, objektivní, nevědomý) x duch (subjektivní, ideální, vědomý)
    • filosofie identity: duch = příroda – identické, jednota protikladů

NĚMECKÝ IDEALISMUS: konec Klasické německé filosofie

  • GEORGE WILHELM FRIEDRICH HEGEL: život – profesor na univerzitě v Berlíně, významný historik filosofie
    • německý idealistický filosof – nejuznávanější své doby
    • dílo: „Fenomenologie ducha“ „Základy filosofie práva“ „Věda o logice“ „Dějiny filosofie“ 
    • základ Hegelovy filosofie = rozpor a protiklady: duch je protikladem přírody (rozpor je všude, vládnoucí prvek)
    • Absolutní duch (= idea) = vše je duchem, lidé – omezený konečný pohled – myslíme si, že věci jsou materiální podstaty pouze duchovní je skutečné, vše co je konečné není skutečné bytí
      • nekonečno: špatné (= proces, který nikdy nedojde řešení) a dobré (uzavřené)
    • dialektická metoda: dialektika původně umění rozhovoru/diskuze
      • vývojová teorie (= přechod z nižší skutečnosti do vyšší): 
        • Duch subjektivní (teze, vědomí sebe sama) objektivní duch (antiteze, duchovní výtvory – vědecké teorie, fil. systémy, umělecká díla) absolutní duch (nejvyšší projev je filosofie)
      • zákony dialektiky: triáda = teze (určen antitezí a prohloubena syntézou) – antiteze (negace) – syntéza (stává se novou tezí)
      • dialektický moment = zlom – přechod mezi skutečnostmi
    • Aplikace: 
      • T = subjektivní duch – příroda, člověk
      • AT = objektivní d. – společnost, rodina, stát, dějiny
      • S = absolutní – povýšen, náboženství, umění a filosofie
      • T = Duch o sobě (logika)
      • AT = Duch pro sebe (stav jinobytí = příroda, filosofie přírody)
      • S = návrat k sobě (filosofie ducha – sebeuvěomnění, S + AT)
    • dějiny: nejsou jen náhodný sled událostí, ale smysluplné spojení událostí – podle dialektického principu
      • filosofická koncepce: „dějinám vládne rozum
      • subjektem dějin nejsou lidé, ale nadřazený duch
    • závěr: co je skutečné, je rozumné a co je rozumné je skutečné jednota myšlení a bytí 
      • 🡨 „Fenomenologie ducha“ (sebevědomí = subjekt – poznáváme se prostřednictvím ostatních)
  • FEUERBACH – německý materialistický filosof, kritika Hegela a idealismu
    • antropologický materialismus (hl. téma: člověk)
    • kritika náboženství = pouhá projekce dobrých lidských vlastností do nebes člověk vytváří Boha
      • nové náboženství: láska člověka k člověku

MARXISMUS:

  • KAREL MARX: (1818-1883): studium práv – rozmařilý život (alkohol, drogy, ženy, bitky) nakonec promuje z filosofie
    • žije v Paříži – seznámení s B. Engelsem (hlavně finanční podpora) Brusel (* 1. komunistické strany na světě)
    • „Manifest komunistické strany“ „Německá ideologie“ (komentář filosofie Feuerbacha) „Kapitál“ (3 svazky)
    • vychází z: německé klasické filosofie (Hegel, Feuerbach), utopický socialismus (Owen, Fourier), anglická politická ekonomie (A. Smith, D Ricardo – obhájci soukromého vlastnictví výrobních prostředků, teoretici tržního hospodářství)
    • dialektický materialismus = spojení H. dialektiky a materialismu – vývoj světa od nejjednodušších forem hmoty po nejsložitější (člověk) hmota tvoří myšlenku
      • materialismus = jediná podstata světa je hmotná, nejvyšší hmotné sdružení je člověk
    • člověk charakteristika – uskutečňuje se ve společnosti, práci, ekonomických vztazích (= základ existence)
    • historický materialismus: aplikace dialektického materialismu na člověka, společnost, dějiny
      • etapy vývoje lidstva: změna materiální (poměrů) změna myšlení (opak většiny minulé filosofie)
      • společenské vědomí = ideologická nadstavba (morálka, právo, náboženská filosofie, umění) = pouhým odrazem společenského bytí (materiální základna, výroba, výrobní síly a vztahy ve výrobě)
      • ideální verze: všichni se mají stejně dobře společné vlastnictví – přerozdělování prostředků podle toho kdo co potřebuje
    • 2 faktory ve výrobě statků: výrob. síly (suroviny, prostředky – nástroje, prac. síla) výrob. vztahy (vlastn. vztahy)
    • Kapitál“: 2 třídy = kapitalisté, proletariát (třídní boj) vykořisťování – nadhodnota
      • odcizení práce – práce = akt sebevytváření teď vnucována a prostředek sebezáchovy odcizení člověka = úpadek mezilidských vztahů – ovládány pouze penězi, dělník = charakter zboží
      • kapitalismus je vrchol degradace člověka řešení = společné vlastnictví výrobních prostředků, to povede revoluci = zrušení třídního boje, beztřídní společnost
  • leninismus (= nejrozvinutější marxismus) – V. I. Lenin realizace M. myšlenek v Rusku
  • chyby marxismu: státní morálka (málo individualismu), jediná možná cesta je revoluce odstraní lidský egoismus a vykořisťování, budoucí vývoj ve státech nakonec probíhal úplně jinak

POZITIVISMUS: * ve Francii (rozvoj VB), vychází z empirismu

  • obecná charakteristika: zaměření na fakta a „pozitivní“ skutečnosti
    • „pozitivní“ = jisté, spolehlivé, skutečné
    • filosofie se stává pojítkem mezi exaktními vědami (scientismus)
    • omezení na jevy: přijímání a uspořádávání faktů – hledání souvislostí mezi nimi, předvídání budoucích jevů
  • AUGUST COMTE – hlavní představitel (matematik a filosof), zakladatel sociologie a názvu pozitivismus
    • „Kurz pozitivní filosofie“, klasifikace věd (Ma, Fy, Ch, Astronomie, Bi, Soc. x odmítnutí psychologie)
    • 3 stadia vývoje lidského myšlení: (nauka o pokroku = společenská dynamika)
      • Teologické (fiktivní) – jevy jsou důsledkem neustálého působení nadpřirozených činitelů
      • metafyzické (abstraktní) – nadpřirození činitelé nahrazeni abstraktními silami
      • pozitivní (vědecké) – nemůžeme dosáhnout absolutních poznatků – objevování zákonitostí
    • cíl: reforma společenského života, nové náboženství (pozitivní věda s pevným řádem, předmětem úcty lidstvo)
  • pozitivismus v anglii – větší ohlas, empirická tradice: John Stuart Mill, Herbert Spencer 1. fáze
    • novopozitivismus (20. st) – Vídeňský kruh (Ludwig Wittgensten, Bertrand Russel)

IRACIONALISMUS: filosofie života, zaměření na jedince, vnitřní život, zde bude stačit jeden ze tří představitelů

  • iracionalita – city, vůle, intuice, víra – originalita, individualita
  • ARTUR SCHOPENHAUER – německý filosof a filolog 
    • filosofie pesimismu (život = klam, řešení: utrpení askeze + filosofická reflexe)
  • SÖREN KIERKEGAARD – dánský evangelický teolog (kritika), filosof a rebel
    • existenciální problémy (nicota, úzkost, strach, rozervanost) – lidská konečnost ( naplnit život smyslem)
    • 3 životní stadia: estetické, etické, náboženské – smíření a uspokojení ze života, „leap into faith“ (skok víry)
  • FRIEDRICH NIETZSCHE – německý filosof, filolog a spisovatel, „filosof s kladivem“, nihilista (popírání mrav a spol. hodnot)
    • vychováván ženami velmi složitý vztah k ženám, progresivní psychoanalýza ve 45 letech
    • „Tak pravil Zarathustra“: („Radostná věda“ „Mimo dobro a zlo“ „Antikrist“)
      • provazolezec = moderní člověk (naděje pro lidstvo)
      • krize hodnot + smrt Boha nutnost přehodnotit dosavadní hodnoty!
      • projekt nadčlověka: hlavní úkol lidstva (z většiny lidí ne*, možná provazolezce) (člověk evolučně překonal opice – bude překonán nadčlověkem), řešení vůle k moci = agresivní, dobyvačná ale pozitivní
    • kritik náboženství a křesťanské morálky, nepřítel rovnostářství (protisocialistický)
  • ARTUR SCHOPENHAUER – německý filosof a filolog „Svět jako vůle a představa“
    • filosofie pesimismu (nedůvěra, pohrdání – ženy, život = klam, neuspokojování potřeb, utrpení)
    • světová vůle (voluntarismus) – nevědomá, slepá a nezkrotná, svoboda je fikce
    • řešení: neadekvátní – nezájem, adekvátní dočasné – umění, adekvátní trvalé – askeze + filosofická reflexe
  • SÖREN KIERKEGAARD – dánský evangelický teolog (kritika), filosof a rebel
    • existenciální problémy (nicota, úzkost, strach, rozervanost) – lidská konečnost ( naplnit smyslem)
    • 3 životní stadia: estetické, etické, náboženské – smíření a uspokojení ze života, „leap into faith“